H&M voert virtuele modellen op

De nieuwe modellen voor de reclamecampagnes van de Zweedse modeketen H&M zal je nooit in het echte leven tegenkomen.

De modellen voor de nieuwe lingeriecampagne van de Zweedse modeketen H&M zal je nooit op straat tegenkomen: de bevallige dames zijn namelijk ontworpen door een computerprogramma.

Voor H&M’s website en catalogi worden bijna geen echte modellen meer gebruikt. Kledij wordt gefotografeerd op paspoppen en die paspoppen krijgen daarna menselijke eigenschappen toegekend aan de hand van computerprogramma’s.

Zo fotografeert H&M enkel de gezichten van bestaande mannequins. Hun hoofden worden vervolgens op virtuele lijven geplakt. Om het allemaal wat natuurlijker te doen lijken, worden hier en daar wat sproetjes toegevoegd.

Deze tactiek verklaart meteen de doorgaans ietwat houterige, opvallend gelijkaardige poses van de modellen. Voor mannenmode hanteert H&M al langer deze werkwijze.

Te hoge eisen

Volgens Håcan Andersson, persverantwoordelijke van de modegigant, zorgt deze aanpak ervoor dat de kleren voor zich kunnen spreken. Hell Vaagland, journaliste van de Noorse nationale televisie, is van mening dat de esthetische eisen die worden opgelegd aan het vrouwelijk lichaam heel hoog zijn. “Het gaat zelfs zo ver dat H&M niemand kan vinden met het perfecte lichaam én gezicht om hun bikini’s te verkopen”, aldus Andersson. (MB/VF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content