De meest opvallende doelstellingen uit het duurzaamheidsverslag van de H&M Group zijn ongetwijfeld de voornemens om 100% gerecyclede of andere duurzaam geproduceerde materialen te gebruiken in 2030 en om in 2040 klimaatpositief te zijn in de hele waardeketen. In hun Conscious Exclusive collectie toont de Zweedse modereus alvast waartoe ze in staat zijn met duurzame materialen.
...

Cecilia Brännsten, Environmental Business Expert bij H&M Global: 'De H&M Conscious Exclusive collectie toont aan dat duurzame mode er ook echt goed uit kan zien. De tijd dat met duurzame materialen enkel basics gemaakt konden worden ligt nu ver achter ons. De pasvormen, de afwerkingen, de kwaliteit van de stoffen: je moet het gezien en gevoeld hebben om het te geloven.' Cecilia: 'Het is een belangrijke stap om deze doelstellingen voor te stellen. Zo maken we duidelijk dat we het serieus menen en dat we aan het voorfront staan van de industrie. H&M Group stelt die doelstellingen niet alleen voor zichzelf, maar nodigt de rest van de mode-industrie uit om samen te werken aan een duurzame toekomst. Onze doelstellingen dienen als inspiratie voor onszelf en anderen. Voor ons is het ook duidelijk dat we niet anders kunnen dan naar een 100% duurzame mode streven. Door een concreet plan op te stellen, weten we dat we bij H&M er helemaal voor zullen gaan. De voorbije jaren hebben we al heel wat initiatief getoond door samenwerkingen aan te gaan en onderzoek te steunen. Die inspanningen blijven we doen en dankzij de doelstellingen komen ze in een stroomversnelling.'Cecilia: 'Ja, in het geval van plastic wel. In sommige gevallen kiezen we ervoor om het te mengen met andere materialen om een bepaalde structuur te bekomen. Voor katoen ligt dat anders, aangezien de vezellengte korter wordt tijdens het recyclageproces. Hoe langer de vezel, hoe sterker en zachter het materiaal. Het is dus wachten tot de technologie om katoen te recycleren helemaal op punt staat.' Cecilia: 'Absoluut, het probleem van microplastics is een van onze grote focuspunten. Wij doen ons best om een eindresultaat te creëren waarbij er zo min mogelijk microplastics terug in de natuur terechtkomen, maar we gaan ook in dialoog met andere industrieën, zoals de wasmachineproducten. De oplossing bestaat uit verschillende lagen en verschillende industrieën. We moeten onze oceanen zo goed mogelijk beschermen tegen plastic en kleding die gemaakt wordt van synthetische materialen op zo'n manier ontwikkelen dat ze ook na hun productieproces niet meer schadelijk zijn voor onze natuur.' Cecilia: 'Er zijn fantastische proefprojecten bij de winnaars van de wedstrijd, waaronder teams die werken rond textiel van sinaasappelschillen, leder van druiven en kleding gemaakt van koeienmest. Ik geloof echt dat zo'n concepten potentieel hebben. We moeten gaan kijken naar innovatieve alternatieven voor materialen zoals katoen, zijde en leder. Het gaat hier om nieuwe materialen gemaakt van afval, waardoor we onze aarde niet moeten uitputten om onszelf te kleden. Het stemt me hoopvol dat er onderzoekers zijn die zich daarmee bezighouden en ik vind het onze taak, als een grote machtige speler, om dit soort projecten te ondersteunen. Zo kunnen de innovatieve projecten op grotere schaal uitgevoerd worden en uiteindelijk ook commercieel interessant worden.'Cecilia: 'Hiervoor werken we samen met een partner, I:CO. Een groot deel van de kleren zijn nog goed genoeg om opnieuw te gebruiken en worden verkocht aan tweedehandsshops. Tussen 20 en 30% gaat naar recyclage. Het grootste deel daarvan wordt gebruikt voor isolatiemateriaal in auto's of de bouwsector. Slechts een klein deel komt dus momenteel opnieuw terecht in kledij. Dat komt door de technische problemen die we nog ervaren met recyclage, maar in de toekomst zal dat percentage veel hoger liggen. We streven ernaar om op grotere schaal te recycleren. Maar dan moet de kwaliteit natuurlijk voldoen aan onze eisen, want het is niet duurzaam om kleding op de markt te brengen die niet lang gedragen kan worden. Een tweede leven geven aan kleding is sowieso beter dan kleren op een vuilnisbelt gooien. We willen dat onze klanten houden van de kleding die ze kopen bij H&M en zo lang mogelijk kunnen dragen. Wanneer ze toch beslissen om de kleding weg te doen, bieden wij een duurzaam alternatief door te recycleren.'