Gouden tijden voor haute couture

© Reuters

Geen crisis te bespeuren in de wereld van de haute couture.

It was the best of times, it was the worst of times schreef Charles Dickens ooit. Een uitspraak die evengoed over de modewereld had kunnen gaan. De crisis heeft al meerdere kleinere modehuizen overkop doen gaan en over het algemeen is het slecht gesteld met de economie, maar de wereld van de haute couture kent momenteel gouden tijden.
“Voor de haute couture is het één van onze beste jaren ooit”, zegt Bruno Pavlosky, hoofd van de mode afdeling bij Chanel, tegen WWD. De verkoop van de couture collecties kende recordhoogtes. Vreemd toch, gezien steeds meer mensen het moeilijk hebben om de eindjes aan mekaar te knopen.

Toch niet, meent Ralph Toledano, president van de modeafdeling van Tuig (waaronder ook Jean Paul Gaultier behoort). “De superrijken zijn nog steeds superrijk en wij zagen onze winsten stijgen met 23 procent.” Zo scoorde vooral de op Amy Winehouse geïnspireerde lentecollectie van Gaultier heel goed.

Nieuwe markten voor haute couture

We kunnen de verklaring van dit fenomeen vooral terugvinden in een opkomst van nieuwe klanten uit Azië en Zuid-Amerika waardoor ook de toekomst van de haute couture er zeer rooskleurig uitziet.

Toch blijven ook de traditionele markten van groot belang. Sidney Toledano, ceo van Dior: “De verkoop in de Verenigde Staten is terug aan een opmars bezig en ook in Europa blijven we onze vast cliënteel behouden.” Ook Gian Giacomo Ferraris, ceo van Versace, zegt dat er een significante stijging is van de Atelier Versace collectie. “Ik verwacht geen daling omdat we met heel wat groeiende markten zitten zoals China, Brazilië, Turkije en Rusland. Daarbovenop hebben we nog steeds onze vaste klantenbasis op de Europese en Noord-Amerikaanse markt.”

Samenwerkingen tussen modehuizen

Naast inspelen op nieuwe markten, proberen de luxemerken zich te blijven profileren als producent van kwalitatieve en exclusieve producten. Niet evident in een wereld waar alles rond massaproductie draait.

Om zichzelf als merk veilig te stellen en om over de nodige know-how te beschikken in de toekomst, heeft Dior Maison Vermont overgenomen, een bedrijf dat over uitzonderlijk talent beschikt op gebied van borduren. Eerder kocht ook modehuis Chanel Montex als borduurexpert op.

Authenticiteit van haute couture

De lentecollectie van Valentino bewijst nogmaals dat haute couture het goed doet. Stefano Sassi is ceo van Valentino en zegt dat de verkoop van de couture collecties is gestegen met 30 tot 40 procent. “Luxegoederen doen het heel goed”, besluit hij. Ook Fabio Mancone, hoofd van de dienst communicatie bij de Giorgio Armani Group deelt die mening. “Voor diegene die het zich kunnen veroorloven, bieden couture collecties exclusieve, one of a kind mode.”

“Haute couture staat voor zoveel meer dan enkel rijkdom en dure kledij. Het is een vorm van kunst, het is een manier om als persoon op zoek te gaan naar authenticiteit. Vooral dat laatste aspect speelt een grote rol tijdens de crisis en in de massaconsumptie maatschappij van vandaag.” (RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content