Geen enkele “schone” sportketen op de Belgische markt

© Getty Images/iStockphoto

Wie een sportoutfit zonder schuldgevoel wil, moet lang zoeken in België. Sportketens hebben immers weinig tot geen aandacht voor ethische en duurzame productie. Zelfs grote spelers als Decathlon en Intersport leveren amper inspanningen om sportkledij ethischer en duurzamer te (laten) produceren. Dat stelde Test-Aankoop vast.

De consumentenorganisatie trok voor onderzoek naar Cambodja, waar steeds meer Europese sportkledij wordt gemaakt, en trof er in de fabrieken vooral uitgeputte en onderbetaalde arbeidsters aan. Onderzoekers gingen ter plaatse in enkele sweatshops die voor grote namen als Adidas, Decathlon, FootLocker, Nike en Puma produceren. Ze spraken er undercover met een aantal textielarbeiders. Daarnaast vroeg Test-Aankoop de vijf grootste Belgische verdelers, Decathlon, Footlocker, Intersport, JD Sports en Sports Direct, naar het beleid in hun productieketen. “De Cambodjaanse sweatshops hadden meestal één ding gemeenschappelijk: de arbeidsters werken er in ellendige en vaak ronduit onveilige omstandigheden”, zegt Simon November van Test-Aankoop.

“In ondraaglijke hitte en omgeven door chemische dampen kloppen ze lange shifts van meer dan tien uur, zes dagen per week, en raken ze uiteindelijk zo uitgeput dat ze flauwvallen op de werkvloer of zelfs sterven. Bovendien zijn de arbeidsters in dienst met kortetermijncontracten die elke twee à drie maanden worden vernieuwd, zonder uitzicht op een vast contract en zonder enige bescherming tegen ontslag.”

Ook wat kwalijke effecten voor het milieu betreft nemen de textielproducenten het volgens de consumentenorganisatie niet al te nauw. “Zowat alle fasen van het productieproces brengen vervuiling met zich mee, zij het van de bodem, het water of de lucht.

Tot slot weegt ook het transport door: de ecologische voetafdruk van de vele kilometers die de kledingstukken afleggen van het productieland tot bij ons is enorm”, aldus November. De sportmerken en -ketens staan volgens November niet te springen om open kaart te spelen over de omstandigheden waarin hun producten werden gemaakt. “Footlocker weigerde bijvoorbeeld om aan het onderzoek van Test-Aankoop mee te werken. Geen enkel van de vijf onderzochte merken geeft het goede voorbeeld. In het beste geval zetten de sportketens hier en daar al wat stappen om een eerlijk product op de markt te brengen, in het slechtste geval ondernemen ze helemaal niets”, benadrukt November.

Test-Aankoop schaart zich achter het advies van de Schone Kleren-campagne: kies voor kledij met een betrouwbaar label, zoals Fair Wear Foundation (FWF). “Enkel zo weet u dat er inspanningen worden gedaan om de arbeidsomstandigheden strikt te controleren en te verbeteren”, aldus November.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content