Wim signaleert: modeweek op de fiets

Milaan wil de ecologische impact van de modeweek beperken. Alleen willen de aankopers en journalisten nog niet echt mee.

Milaan wil de ecologische impact van de modeweek beperken. Alleen willen de aankopers en journalisten nog niet echt mee.

In tijden van live streaming rijst meer dan ooit de vraag of een modeweek wel ecologisch wel verantwoord is. In Milaan alleen al zijn vanaf vandaag maar liefst duizend aankopers en journalisten op schok: een omvangrijk gezelschap dat zich gedurende een week van hot naar her verplaatst. Defilélocaties, showrooms, parties en andere verplichte adressen liggen immers zelden in elkaars buurt.

Vooral in Milaan is het meest geliefde vervoersmiddel van de fashion pack nog altijd een privéchauffeur of een taxi. De zitplaatsen in de door de Camera Nazionale della Moda Italiana (CNMI) voorziene shuttledienst zijn immers beperkt, terwijl de metrostations er vaak nog op een behoorlijke afstand van de bestemming liggen. Hoge hakken of zware fotografentassen laten bovendien weinig gehol toe.

Een milieuvriendelijk gebeuren kan de modeweek dan ook niet genoemd worden. Iets waar ook de CNMI zich van bewust is. De organisatie biedt aankopers en journalisten sinds enkele seizoenen een gratis abonnement aan op het fietsenverhuursysteem in de stad. Het succes van het initiatief is echter beperkt: voor de huidige modeweek gingen slechts 37 abonnementen de deur uit.

Misschien kan Milaan een voorbeeld nemen aan Tour de Fashion, een project dat in september 2011 plaatsvond tijdens de modeweek in New York. Designers als Diane von Furstenberg en Isaac Mizrahi namen toen in total dertig fietsen onder handen, die vervolgens gratis ter beschikking gesteld werden van het modevolkje. Alleen een foute match tussen outfit en fiets kon toen nog een spaak in het wiel steken.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content