Wim signaleert: Louis Vuitton is ’s werelds sterkste modelabel

De modeweken zitten er bijna op en dus worden her en der lijstjes opgesteld. Maar sommige rankings doen er meer toe dan andere.

De modeweken zitten er bijna op en dus worden her en der lijstjes opgesteld. Maar sommige rankings doen er meer toe dan andere.

Een modehuis of ontwerper is maar zo sterk als zijn laatste defilĆ© luidt het clichĆ©. Niemand wil opduiken in het lijstje van grootste teleurstelling op de modeweken. Een sterke collectie is echter maar een deel van het verhaal, zegt het Britse marktonderzoeksbureau Interbrand. Dat rangschikte zopas ’s werelds honderd sterkste merken op basis van hun geschatte jaarlijkse waarde. Volgens Interbrand is Louis Vuitton momenteel het meest succesvolle modehuis ter wereld.

De Franse lederwarenproducent klokt in de ranking af op een geschatte waarde van dertig miljoen euro. Louis Vuitton belandt zo op de zeventiende plaats, na bedrijven als Apple en Google en Mercedes-Benz. Opvallend is ook de sterke prestatie van H&M: de Zweedse keten is met een geschatte waarde van 21 miljoen euro de tweede modenaam in de lijst. Zara komt als nummer drie uit de bus, gevolgd door Gucci en HermĆØs. Andere luxenamen in de top 100 zijn Cartier, Tiffany & Co en L’Oreal.

De jaarlijkse studie van Interbrand kijkt niet alleen alleen naar de financiĆ«le resultaten van merken, maar ook bijvoorbeeld naar hun invloed op de consumentenmarkt en prijzenstrategie. “Het succes van luxemerken hangt niet enkel af van uitmuntende producten en de kwaliteit van hun klantenservice”, stelt het jongste eindrapport, “maar ook van een sterk imago, hun digitale aanwezigheid en een tijdloze, verheven reputatie.”

De lijst van sterkste globale merken wordt aangevoerd door Coca-Cola, met een geschatte waarde van honderd miljoen euro .

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content