Wim signaleert: Daar komen de Brazilianen

© reuters

Mocht de kop boven dit artikel u voorbarig lijken: op de Londense modeweek twijfelt niemand eraan dat Brazilië oprukt in de modewereld. Tientallen journalisten en bloggers uit het land streken de voorbije dagen neer in de Britse hoofdstad, waaronder ook de 25 leden van het Braziliaanse bloggerscollectief F*Hits.

Mocht de kop boven dit artikel u voorbarig lijken: op de Londense modeweek twijfelt niemand eraan dat Brazilië oprukt in de modewereld. Tientallen journalisten en bloggers uit het land streken de voorbije dagen neer in de Britse hoofdstad, waaronder ook de 25 leden van het Braziliaanse bloggerscollectief F*Hits.

Hoe zo’n groot gezelschap aan een uitnodiging – laat staan 25 – voor een modedefilé geraakt? Daar zorgen de cijfers wel voor: ruim een jaar na de lancering lokt de persoonlijke aanpak van het collectief maar liefst vijf miljoen unieke bezoekers per maand naar hun website.

Ook omzetgewijs legt Brazilië bovendien het nodige gewicht in de schaal: in 2010 klom de luxemarkt er met 23 procent naar een omzet van 9 miljard dollar. Een cijfer dat volgens analisten snel achterhaald zal zijn door de spectaculaire groei van e-commerce in Brazilië: in 2015 zou dat kanaal alleen al voor 15 miljard dollar aan luxeproducten verkopen.

Honkvaste mode

Braziliaanse ontwerpers daarentegen maken minder gemakkelijk de oversteek naar Europa. Op een handvol designers als Pedro Lourenço en Alexandre Herchcovitch na zijn de meeste Braziliaanse labels uitsluitend in eigen land verkrijgbaar, terwijl ook een plek op een Europese modekalender meestal buiten handbereik ligt.

Brazilië gaat bovendien prat op twee modeweken: eentje in Rio de Janeiro, enkele dagen later gevolgd door de modeweek in São Paolo. Gesprekken om beide evenementen te verenigen en zo de internationale belangstelling voor Braziliaanse mode te vergroten, draaiden voorlopig op niets uit.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content