Trend gespot op NYFW: de opkomst van Aziatische modellen

© IMAGEGLOBE

Steeds meer Aziatische modellen banen zich een weg naar catwalkplaatsjes, beeldcampagnes en ambassadricejobs. Trend of toeval?

Het is op de modeweken dat trends zichtbaar worden. Los van roklengtes, kleurenpaletten en materiaalgebruik sprong tijdens New York Fashion Week een bepaald fenomeen in het oog: de opkomst van Aziatische modellen. Wall Street Journal, cijfergierig als ze daar zijn, maakte de optelsom en merkte dat bij de shows van de tien Grote Namen 26 Aziatische modellen over te catwalk schreden, acht meer dan tijdens vorige New Yorkse modeweek in februari. Sommige van die 26 liepen meerdere shows.

Momenteel staan er zes Aziatische modellen in de Model.com top 50 genoteerd. Deze rangschikking is gebaseerd op het aantal keer een model geboekt wordt voor een campagne, een fotoshoot of een modeshow. Vijf jaar geleden konden amper twee Aziatische modellen hun stempel op de lijst drukken, dit jaar is het Chinese model Liu Wen er zelfs in geslaagd om als eerste Aziatische in de top vijf te belanden. De trend op de New Yorkse modeweek was dus zeker geen bevlieging: er worden de laatste tijd steeds meer modellen met Aziatische achtergrond geboekt.

Shu Pei Qin, die al vijf jaar als model in de Verenigde Staten werkt, bevestigt: “Meer en meer Aziatische meisjes komen hier aan een job als model. Vroeger waren we maar met een paar, maar het aantal neemt steeds meer toe; ik zie overigens niet enkel Chinese modellen maar ook veel meisjes van Japan of Korea”, aldus Pei Qin in Wall Street Journal.

Veel heeft te maken met de opkomst van de Aziatische economie. China, Japan en Korea worden een steeds grotere afzetmarkt voor de grote designers. Volgens Bain&Co. zorgen Chinese klanten alleen al voor 20% van de afzet van luxegoederen wereldwijd (uitgaven als toerist meegerekend), terwijl Japan, Korea en Zuid-Oost Azië samen goed zijn voor meer dan 50%. 30% van de globale verkoop van designerproducten zijn terug te leiden naar de Azië.

“Het is belangrijk dat consumenten zich aangetrokken voelen tot je merk”, zegt Ivan Bart, senior vice president van IMG Models aan Wall Street Journal. “Je moet dan ook gezichten hebben waarin de klant zich herkent, die een weerspiegeling van hem zijn.” Het is logisch dat Aziatische consumenten zich pas aangesproken zullen voelen door merken wanneer ze Aziatische modellen die merken zien vertegenwoordigen, zegt ook mode-ontwerper Prabal Gurug, die de afgelopen week maar liefst vijf Aziatische meisjes in zijn ontwerpen hees en de catwalk op stuurde. “Het is belangrijk om die diversiteit te hebben”, aldus Gurung. “Vandaag de dag hebben landen als China nu eenmaal veel koopkracht, daar moet je je als ontwerper bewust van zijn.”

Ook de cosmeticamerken doen steeds meer beroep op Aziatische meisjes. Model Xiao Wen Ju is de ster van Diors wintercampagne, terwijl Shiseido dan weer beroep doet op Chinese schone Sui He om hun make-uplijn te promoten. Gigant Estée Lauder gaat eveneens de Aziatische toer op en boekte Liu Wen als ambassadrice.

Het is niet zeker of deze stijgende vraag naar Aziatische modellen zich de komende jaren zal voortzetten. Verschillende factoren spelen mee in de keuze van modellen, waaronder uitstraling, huid of lichaamsbouw. Dat de industrie nu inspeelt op de economische marktverschuiving kan net zo goed toeval zijn. Bovendien is de groei van de Chinese markt momenteel aan het stagneren waardoor de aan trends onderhevige mode-business volgend jaar evenzeer kan overschakelen op een ander “type”. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content