Pitti Uomo: Het mysterie van cool

Er komt geen eind aan de erfgoedtrend, en ander nieuws uit het walhalla van de mannenmode, door onze verslaggever op Pitti Uomo in Firenze.

Er komt geen eind aan de erfgoedtrend, en ander nieuws uit het walhalla van de mannenmode, door onze verslaggever op Pitti Uomo in Firenze.

Eerste vaststelling op ’s werelds belangrijkste evenement voor mannenmode: de erfgoedtrend blijft het goed doen. Verrassend is dat niet.

Maar heritage (denk: Ralph Laurens jonge neefje) heeft wel wat van zijn frisheid verloren. Wat enkele seizoenen geleden nog chic en guitig was (een jeanshemd met een strikje, bretellen, loafers), lijkt nu afgezaagd. Nogal wat erfgoedmerken volharden (ze kunnen moeilijk anders), of graven soms nog dieper. Resultaat: de elegante ornitoloog (met beenverwarmers) als prototype voor de man van 2013.

Wat wordt de volgende grote golf? Eenvoudig. Mode draait in cirkels, en op nostalgie volgt futurisme. Het is dus duidelijk tijd voor innovatieve sportswear. Die vooruitkijkt, in plaats van achteruit, met nieuwe materialen en gestroomlijnde vormen. Van merken als Nanamica, Arcteryx, The North Face Purple Label, of Nike Gyakusou.

Cool Japan

Gisteren begonnen we ons bezoek aan Pitti in het geïmproviseerde paviljoen van Versus Tokyo, een initiatief op verplaatsing van Tokyo Fashion Week.

De tentoonstelling verzamelt twintig grotendeels obscure Japanse merken, bij elkaar gesprokkeld door Yuichi Yoshii, het creatieve brein achter onder meer Celux (een door Louis Vuitton uitgebate, thans stopgezette members only multimerkenboetiek) en Loveless (een als u het ons vraagt over het paard getilde concept store in Tokyo). In de selectie zit ook, zonder veel logica, één gevestigd label, mastermind JAPAN (met doodshoofdlogo). Het heeft, eerlijk gezegd, zijn beste tijd wel gehad.

De eerste incarnatie van Versus, tijdens Tokyo Fashion Week, bestond uit een reeks shows waar in totaal tienduizend toeschouwers op afkwamen. In Firenze is het evenement kleinschaliger: een aantal kamertjes met artificieel gras op de vloer, en per merk een zorgvuldig gekozen selectie (“We tonen vooral bravere stukken”, aldus de ietwat arrogante organisatoren, “omdat het Europese publiek nu eenmaal conservatief is”).

Zit er iets noemenswaardigs tussen de nieuwe lichting? Bof bof. De nadruk ligt op streetwear met kerstboomallure, het is te zeggen: opgevrolijkte basics. Een aantal ontwerpers stond gisterenmiddag de internationale pers te woord, aangevoerd door een min of meer bejaarde functionaris van het Cool Japan Strategy Promotion Program van het ministerie van Economie, Handel en Industrie. In vlot Japans, met simultaanvertaling in het Italiaans.

Drie conclusies, toe maar. Ten eerste: cool is nog iets anders.

Ten tweede: de globalisering van de modesector is duidelijk nog niet helemaal rond (en in feite is dat een hele geruststelling).

En ten derde: Japan is wel degelijk het belangrijkste, want het meest toonaangevende land op het gebied van mannenmode. Enkele uitstekende voorbeelden daarvan zijn deze week elders op Pitti te zien. Onze favorieten volgen later deze week.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content