Pitti Uomo: De modekonijnen

Villa Favard, een 18de-eeuws palazzo aan de oever van de Arno, is sinds vorige week het hoofdkwartier van Polimoda, de Florentijnse modeschool waar Linda Loppa directeur werd na haar vertrek bij de Academie van Antwerpen.

Loppa heeft de school flink ontwikkeld: Polimoda heeft meer dan duizend studenten, waarvan meer dan de helft uit het buitenland, en tientallen, erg diverse aan mode gelinkte richtingen, van ontwerp over communicatie tot business (sinds kort is er een programma fashion writing, wat ons betreft een lovenswaardig initiatief).

Polimoda organiseert sinds dit seizoen een eigen fashion week tijdens Pitti Uomo, met installaties, workshops en shows. Polimoda Talents beloont telkens een voormalige student van de school. Voor de eerste editie is dat Erik Bjerkesjö, een Zweedse ontwerper. Linda Loppa noemt hem “een levend bewijs dat er nog een toekomst is voor jonge ontwerpers.” Bjerkesjö werkte samen met artisanale schoenenmakers in Toscane. De mannen inspireerden ook zijn duistere, warme collectie.

Tableaux vivants Villa Favard was gisteren het decor voor de tweede editie van Vestirsi da Uomo, alias Dress Like A Man, een initiatief van de Fondazione Pitti Discovery. Concept: een curator selecteert uit de collecties van een aantal merken (dit seizoen onder meer Barbour, Engineerd Garments, Black Fleece, Borsalino), en gebruikt ze voor een performance.

De curator was dit keer de gereputeerde Franse art director Marc Ascoli, die in verschillende zalen van de Villa een reeks tableaux vivants creëerde met hoog fantasiegehalte. Ascoli werkte samen met een theatergezelschap, de Belgische band Laurence Wasser, de Franse zangeres Owlle, een circus, de studenten van Polimoda, en een bende gigantische konijnen.

Een mooi debuut

’s Avonds was er in Stazione Leopolda een show van nieuwkomer Andrea Pompilio — de mooiste verrassing op Pitti. Pompilio werkte de voorbije dertien jaar als assistent ontwerper voor merken van Prada over Yves Saint Laurent tot Calvin Klein, en lanceert nu zijn eigen label. Hij won vorig seizoen Who Is On Next, een award van Pitty Discovery.

“Mijn look is geïnspireerd door Amerikaanse sportswear maar volgt de precieze regels van Italiaanse tailoring.” Back to classics, kortom. Niet bijster origineel, maar Pompilio geeft er toch een eigen draai aan. Het label debuteert deze lente op de retailsite thecorner.com.

Franse slag Het laatste grote evenement van de modeweek van Firenze was de presentatie van accessoireontwerpster Olympia Le-Tan in Museo Bellini, Sei Borsette in cerca d’autore. Een Franse soirée in het teken van Italiaanse cinema. Le-Tan was de eregaste van Pitti W, het veel kleinere damesluik van de beurs. Voor de gelegenheid ontwierp ze een collectie reeks nieuwe tassen, zoals gewoonlijk in de vorm van boekomslagen, maar dit keer geïnspireerd door een aantal van haar favoriete Italiaanse romans.

De tassen waren hier en daar tussen de museumstukken geplaatst, net als een reeks foto’s waarop de glamoureuze vrienden en kennissen van Olympia (van Tilda Swinton tot nachtclubentrepreneur André) scènes naspeelden uit klassieke Italiaanse films.

Le-Tan heeft oog voor detail: de Franse en Italiaanse vlaggen aan de gevel van het museum waren met haar logo versierd, en het hele gebouw was gedecoreerd met gordijnen waarop fier het LT-monogram stond afgedrukt. Erg cool.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content