Parijs: kryptoniet bij Chanel en gocarts bij Kanye West

Karl Lagerfeld blijft verrassen. Ook nu weer deed hij het publiek van Chanel in het Grand Palais met verstomming slaan. Na een volledig zwarte winter vorig jaar en een pastelkleurige zomer, opteert Lagerfeld opnieuw voor kleur.

Nieuw waren ook de proportie van het driedelige mantelpakje (met jas, rok en broek), de voor de show gecomponeerde soundtrack door Michel Gaubert, en een aparte vermelding in het programmaboekje van de wenkbrauwen, bezet met kristallen door Maison Lesage, het legendarische broderiehuis.

Die kristallen keerden terug in XL-uitgaven op de vloer van het Grand Palais (in de stijl van planeet Krypton uit Superman), en in XS als decoratie op de naden van jasjes, de mouwen, schouderstukken en schoenen, die jammer genoeg niet geproduceerd worden. “De natuur is de beste designer”, zei Karl Lagerfeld achteraf. “Deze vormen bestaan al miljoenen jaren”.

Sneeuwpiste op de catwalk

Moncler laat zijn damescollecties onder het label Gamme Rouge ontwerpen door Giambattista Valli. Voor de show, gisterennamiddag, investeerde het merk in een authentieke kabelbaan en valse sneeuwvlokken.

De collectie stond in het teken van de sixties, met bagagedragers in stoere rode hemden en blondines met big hair en dure ski-outfits met gouden zips. Charmant.

Futuristisch universum

De wederopstanding van het merk Paco Rabanne, onder het creatief leiderschap van ontwerper Manish Arora, was vorig seizoen geen onverdeeld succes. Toen leek het futuristische universum van Paco Rabanne al te ver weg.

Dit keer was de hommage aan de legendarische ontwerper dan weer te nadrukkelijk. Arora liet zich inspireren door Françoise Hardy in de vroege jaren zeventig, en hij stuurde zijn modellen de catwalk op in het soort jurken van cotte de maille waarin de zangeres vaak werd gefotografeerd.

De nieuwe jurken zijn naar verluidt aangepast aan de eenentwintigste eeuw. Maar visueel is er weinig veranderd. De metallieke mini-jurk waarin Brigitte Bardot in 1969 door David Bailey is gefotografeerd wordt zelfs heruitgegeven “in originele versie”.

Taiwan op de catwalk

“Een droom weven,” heette het bij Schiatzy Chen, de belangrijkste ontwerpster uit Taiwan. Ze liet zich inspireren door de cultuur en tradities van de Miao-beschaving, wat resulteerde in een aantal voortreffelijke printkleedjes en een passage rode jurken met gekleurde kraaltjes, waarin we de architectuur van traditionele Taiwanese tempels herkenden.

Opvallend toch dat er tegenwoordig zoveel Aziatische journalisten, aankopers en celebrities op de modeweek van Parijs rondlopen (en dat hier en daar ontwerpers de Chinese stijl plunderen). Maar dat er van authentiek Chinese mode nog nauwelijks sprake is.

Kanye West showde gisterenavond laat, min of meer onaangekondigd, en buiten het officiële programma van de modeweek. Het was een exclusieve bedoening, in de strikte betekenis van het woord: een reusachtige ruimte in een voormalig rangeerstation, met daarin alleen twee front rows, bestemd voor celebrities, vrienden en kennissen, en enkele zwaargewichten uit de media. Wie daar geen plaats had gekregen, mocht oprotten.

Met wat koppigheid konden we de show uiteindelijk toch nog bekijken (we veinsden een acuut geval van verlamming), vanop een schamel trapje naast de fotografen.

Het spektakel was best indrukwekkend: tijdens de finale begonnen er aan weerszijden van de catwalk futuristische gocarts te racen, in het donker, met felle koplampen. En de muziek was, zoals je van Kanye West kan verwachten, uitstekend.

De kleren? Mja. West wijfelt tussen Givenchy (maar dan minder toonaangevend) en Anthony Vaccarello (maar dan meer aangekleed). Een aanvaardbare, maar pretentieuze garderobe zonder veel pop-appeal. Toch teleurstellend voor een popster. Wanneer begint Nicki Minaj haar eigen lijn?

Van Vaccarello gesproken: we kruisten de Belgische ontwerper overigens op de afterparty na de show. Ook Kim Kardashian en Alicia Keys waren present.

Jesse Brouns en Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content