Mulberry SS17: op en top Brits label combineert (school)uniform, 18de eeuw en punk

Mulberry SS17: op en top Brits label combineert (school)uniform, 18de eeuw en punk
Mulberry © Mulberry

Mulberry is de grootste lederwarenproducent van het Verenigd Koninkrijk. Het merk werd oorspronkelijk in 1971 opgericht in Somerset als familiebedrijf en heeft altijd gewerkt met vakmannen en -vrouwen. Die geschiedenis blijft voelbaar onder de leiding van Johnny Coca.

'Uniformen, zonder uniformiteit', is de slagzin van de nieuwe SS17 collectie. De hints naar schooluniformen, zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten, zijn duidelijk merkbaar. Maar Coca combineerde deze look met elementen uit de punk. 'Klassiek, maar op een niet klassieke manier. Er is altijd een referentie naar de Britse geschiedenis, maar we proberen het verleden op een moderne manier als inspiratiebron te gebruiken. We zoeken naar manieren om de regels te breken en er nieuwe te maken', licht Coca toe. Niet iedereen is fan van Coca's invloed. Op Facebook drukten enkele trouwe fans zich boos uit over de teloorgang van het merk. You win some, you lose some, want de industrie voorspelt een hele reeks nieuwe fans voor het merk.

Enkele jurken, voornamelijk die met ruffles en glitters, zien we onwaarschijnlijk nog op de rode loper terug. Opvallend genoeg, maar toch elegant: zonder twijfel een hit voor het Awardseizoen.

De schoenen uit de nieuwe collectie zijn geïnspireerd door de achttiende eeuw. We zagen heel wat typisch achttiende eeuwse hakken en inschuifslippers passeren op de catwalk. Dandy meets dame was het doorlopende thema van de schoenencollectie. (LP)

Mulberry © Mulberry

SS17

Mulberry © Mulberry

SS17

Mulberry © Mulberry

SS17

Mulberry © Mulberry

SS17

Mulberry © Mulberry

SS17

Mulberry © Mulberry

SS17

Mulberry © Mulberry

SS17

Mulberry © Mulberry

Mulberry © Mulberry

Mulberry © Mulberry

Mulberry © Mulberry

Mulberry © Mulberry

Mulberry © Mulberry

Mulberry © Mulberry

Mulberry © Mulberry