Milano Uomo: The gentlemen

© Jesse Brouns

Na een zomer in technicolor wordt het een winter zonder kleur.

Belangrijkste nieuws van de catwalks in Milaan: het wordt een donkere, (al te) klassieke winter, in het teken van pak en mantel.

Zoals de zaken er nu voor staan, wordt het dus een sombere winter. Dat heeft hoegenaamd niets met gemoedstoestanden te maken: de mannenmode heeft het, in cijfers uitgedrukt, nooit zo goed gesteld.

Misschien is de zwartkijkerij van merken en ontwerpers niets anders dan een zakelijke berekening. Puur cynisme: na een zomer in technicolor (coming up, liever snel dan traag), een winter zonder kleur. En een nieuwe garderobe voor elke fashionista.

Pakkendragers De grote strijd in de herenbusiness wordt straks gevochten tussen Brioni en Berluti, traditionele mannenlabels die tezelfdertijd worden geherlanceerd, het ene door luxegroep LVMH, het andere door luxegroep PPR (voorheen de Gucci Group). Als oorlogsbodems die in gereedheid worden gebracht. Later meer daarover.

Om niet helemaal te worden vergeten, moeten de concurrenten dubbel hun best doen. De strategie van Z Zegna: live commentaar van front row icoon Anna Dello Russo op de Facebookpagina van het merk (ze zal voor die gelegenheid, vanmiddag, een speciaal voor haar ontworpen jurk dragen van de nieuwe huisontwerper).

De meeste shows van afgelopen weekend waren voorspelbaar: het schoenenmaker-blijf-bij-uw leest principe. Bij Corneliani constateerden we een Great Gatsby moment (chunky wollen mantels en truien). Bij Ermenegildo Zegna waren er dandy’s uit de seventies, rolkraagtrui onder het hemd, Forest Fire van Lloyd Cole op de soundtrack (de modellen waren opgemaakt als jonge Richard Avedons).

Er was rock chic bij John Varvatos en folk chic bij Roberto Cavalli (met live performance van een bluesman). Er was, daarentegen, opvallend weinig pop chic. Een camel mantel met daaronder een broek van blinkend rood vinyl, bij Pringle of Scotland, meer niet.

Opera chic? Dolce e Gabbana, dit seizoen voor het eerst zonder nevenlijn D&G, zochten inspiratie in het tijdperk van Giuseppe Verdi. Jasjes en mantels met gouden Sergeant Pepper borduursels. Net als bij Dries Van Noten, deze winter. En die deed er iets hedendaags mee. De winter van 2011 is al lang geleden (toch voor de modesector), en de negentiende eeuw nog langer.

Des hommes

Lang geleden was het ook dat Les Hommes nog eens showden. De Belgen Tom Notte en Bart Vandebosch zijn gereputeerd voor hun donkere pakken, en in theorie lacht de tijdgeest hen dus toe. Maar terwijl ongeveer alle andere merken in Milaan voor zwart en somber gingen — aangevoerd door Raf Simons bij Jil Sander — dipten Les Hommes hun garderobe in kleur. De collectie was geïnspireerd door Peru, met veel dik breiwerk en sjaals.

Burberry Prorsum begon en eindigde met een regenbui, sombere Sherlock Holmes outfits (de collectie heet The Gentlemen), en paraplu’s met gouden studs. Jongens in elegante slanke pakken, waarover soms een ultrakorte donsjas werd gedragen, of een mantel die je eerder in de cataloog van Barbour uit Newcastle verwacht. Fijn, al heerst bij Burberry soms de indruk dat de passie er ver te zoeken is, en dat marketing er passie domineert.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content