Milaan: Emporio Armani presenteert: “The Spy”

Armani liet zich bij het ontwerpen van zijn wintercollectie leiden door ‘de spion’. Sportmax pakt uit met een collectie uit het hoge noorden, en Raf Simons, die breide een vervolg aan zijn zomercollectie.

De film noir, waar schoonheid verscholen zit achter een donkere zonnebril en een hoed tot diep over het voorhoofd getrokken. De wereld van de internationale spionage met de beat van nachtclubs en de stilte van roemrijke hotels of kortweg “The Spy”, zo vatte Giorgio Armani zijn inspiratiebron voor zijn Emporio-wintercollectie samen.

Wat volgde was een volledig zwarte collectie in dikke stoffen als fluweel, Mongools bont en iets wat Armani zelf ‘eco-bont’ noemt (betekent dit vals?). Zo eentonig de kleur van de collectie -enkel naar het einde toe verscheen een kleuraccent in de vorm van harige tassen – zo gevarieerd was het silhouet. Asymmetrische tuniekjurken, jumpsuits, tailleurs, capes, mantels, lange broeken en zelfs een Armani-pakje voor de hond: het hoort allemaal bij de garderobe van de stijlvolle spion.

Nadat hij vorig seizoen George Clooney naar zijn show haalde, was het voor Armani natuurlijk moeilijk celebrity-gewijs nog straffer uit de hoek te komen, maar met zijn generatiegenote Tina Turner front row, deed hij het toch niet slecht.

Sportmax, het “rock ’n roll” label van Max Mara, ging zijn inspiratie ook in de film zoeken. Maar dan in de Ingmar Bergman films, gedraaid in het koude, hoge noorden van Europa met weidse open ruimten en moerasgebieden. Zware wol en tweed waren dan ook sterk aanwezig, net als warme schapenvachtjasjes, breiwerk en regenmantels. Veel zwart ook hier, al werd aan de meeste silhouetten een turkooise detail toegevoegd dat gaandeweg aan belang won. Halverwege het defilé sloeg het kleurenpalet om naar bruine aardekleuren en cognac.

En ook in het hoge noorden zijn er cocktailparty’s. Daarvoor schakelde Sportmax over naar zijden jurken met geborduurde sproojesachtige prints geïnspireerd op de sprookjes van Hans Christian Andersen.

Aangezien zijn neon-zomercollectie voor 2011 intussen een cultstatus verworven heeft, was het uitkijken naar wat Raf Simons voor komend winterseizoen bij Jil Sander zou presenteren. Het geluid van een gure noorderwind weerklonk door de zaal en daar was het eerste silhouet: volledig zwart. Heel even leek het er dan ook op alsof Simons met zwarte broekpakken een complete stijlbreuk zou maken met vorig seizoen, maar dan doken fluoprints en fluotruitjes op, en daarna wollen wijdzittende jurken en mantels in elektrisch blauw, fuchsia en (weliswaar herfstige) bloemenprint. De tuniek-en tweedelige jurken leken soms zelfs rechtstreeks uit zijn zomercollectie geplukt, maar deze keer gewatteerd. En ze werden vaker gecombineerd met leggings, die met een elastiek vastgemaakt waren aan hoge sleehakken.

De kleren van Raf Simons zijn niet altijd makkelijk in te denken in het échte leven. Maar toch, onder het publiek waren de neon-outfits van het zomerseizoen duidelijk aanwezig én herkenbaar. Als lichtbakens in een zwarte zee.

Ann Heylens.

Bekijk alle defilés in Milaan op Catwalk Weekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content