Karl Lagerfeld noemt de huidige mode-industrie een zootje ongeregeld

© reuters

In een openhartig gesprek met de Business of Fashion riep Kaiser Karl uit dat de recente veranderingen in de modewereld het begin van het einde betekenen. ‘It’s a mess,’ waren zijn exacte woorden.

Backstage tijdens de show van Fendi nam Karl Lagerfeld geen blad voor de mond. Als je zo’n lange en succesvolle carrière hebt als de beroemde ontwerper, kan je je natuurlijk wat meer permitteren dan een onervaren piepkuiken. Het gesprek draaide rond de traditionele aanpak van modeshows versus de nieuwere, meer directe aanpak waarbij de kleding die getoond wordt ook meteen wordt aangeboden.

Tijd is een luxegoed

In New York en Londen wordt deze directe aanpak met open armen ontvangen terwijl modehuizen in Milaan en Parijs wat terughoudender lijken tegenover deze evolutie. ‘Ik kan mijn collecties tonen en verkopen en de mensen de tijd geven om hun keuze door te geven, producten leveren die degelijk geproduceerd werden en de fotografen de tijd geven om goede beelden te schieten. Als die tijd wegvalt, dan is dat het begin van het einde,’ betoogde hij tegen de ‘see now, buy now’ trend.

‘Mensen die 300 winkels hebben zoals Fendi kunnen dat doen, maar dan moet je wel alles klaar hebben zes maanden voor de show en de collectie al tonen aan de journalisten. Bovendien lekken er toch altijd beelden… het is onmogelijk. En mensen zonder retail shops kunnen hier al helemaal niet aan deelnemen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Verandering van spijs doet eten?

Lagerfeld is niet helemaal tegen een meer directe aanpak. Zo creëerde hij voor Chanel al een collectie die onmiddellijk naar de winkels wordt verscheept zonder eerst aan de inkopers of de pers te tonen. ‘De wereld is aan het veranderen – niet altijd in de goede richting – en we moeten meegaan met de stroom en de wereld van het internet. Toch is het van belang hoe we dit aanpakken. Het draait niet enkel om loze praatjes verkopen.’ Lagerfeld lijkt dus tegen wil en dank mee te surfen op de nieuwe stroom.

De ontwerper wilt bovendien iets helemaal nieuw proberen: een unieke collectie op de markt brengen die speciaal wordt ontwikkeld voor de online verkoop. ‘Vijftien items die onmiddellijk op de webshop verschijnen en meteen aangekocht kunnen worden, ‘licht hij toe. Dit zou uiteraard een heel andere lijn zijn dan diegene die hij tekent voor de modeweken. Daar blijft hij inspelen op boeiend handwerk en verrassende elementen. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content