Jean-Paul Lespagnard maakt van designlamp Alain Gilles een accessoire

De Belgische modeontwerper Jean-Paul Lespagnard maakt van een draagbare lamp voor Afrika van designer Alain Gilles een lichtgevend accessoire in zijn wintercollectie 2013/14. Oppervlakkige charity glitter voor chauvinistische fashionista’s of een zinnig statement?

De Belgische modeontwerper Jean-Paul Lespagnard maakt van een draagbare lamp voor Afrika van designer Alain Gilles een lichtgevend accessoire in zijn wintercollectie 2013/14. Oppervlakkige charity glitter voor chauvinistische fashionista’s of een zinnig statement?

Jean-Paul Lespagnard, de jonge Brusselse modeontwerper die met zijn jongste collecties internationaal de aandacht trok, vierde deze week een Belgisch feestje op zijn dƩfilƩ voor komende winter. Hij serveerde niet alleen garnaalkroketten, maar stuurde zijn modellen met werk van een Belgische designer de catwalk op.

De Nomad lamp van O’ Sun werd vorig jaar bedacht door Alain Gilles, onze designer van het jaar 2012. Het is een – zo getuigen de modellen professioneel – draagbare lamp met 12 leds, die haar energie haalt uit een aan te koppelen zonnepaneel. De lamp brandt, als goed opgeladen, zes uur op volle sterkte. Maar ze kan ook gedimd worden.

De lamp, net nog als favoriet verkozen door de bezoekers van de tentoonstelling van de Henry van de Velde Awards in de Lokettenzaal van het Vlaams Parlement, werd initieel bedacht om zowel hier verkocht te worden als in Afrika. “Daar leven bijna 600 miljoen mensen zonder electriciteitsaansluiting. Zij hangen voor hun verlichting af van kerosine lampen of kaarsen, wat Ć©n gevaarlijk en ongezond is” staat op de website van O’Sun te lezen. Het businessmodel van O’ Sun? De verkoopprijs hier (112 euro via de website van O’Sun) zal ongeveer het dubbele bedragen van de prijs in Afrika, omdat daar de lampen niet alleen in bulk verkocht zullen worden, maar ook door ngo’s in plaats van door agenten en winkeliers. Op dit moment worden er wel lampen getest in Afrika, maar de onderhandelingen met

ngo’s ter plekke zijn nog aan de gang, aldus Xavier Baudoux, zaakvoerder van O’Sun. Dichter bij huis zijn ook scoutsverenigingen de lamp aan het uittesten.

De basic versie is hier al online te koop, en zal vanaf half maart in verlichtingszaken liggen. Ook de versie van Lespagnard beplakt met glinsterstenen, is online nu al te koop. Uw eigen spotlight heeft u voor 548 euro. “Ik vind het geweldig dat de lamp op de catwalk voorkomt,” zegt Alain Gilles opgetogen. “Het is immers een universeel product, dat zijn nut overal heeft. Waarom zouden producten in Afrika minderwaardig moeten zijn aan wat in Europa aangeboden wordt?”

Wie fan is van Belgisch design en mode jubelt deze bundeling van de krachten van een modeonterper en een meubelontwerper allicht graag toe. Want lokaal talent ondersteunen is voor veel bewuste consumenten een belangrijk aspect bij hun aankopen. Maar, zullen andere bewuste consumenten zich dan afvragen, levert dit soort projecten echt iets op? Of is het slimme charitymarketing van Lespagnard en O’ Sun? Moeilijk in te schatten zonder concrete cijfers en contracten gezien te hebben. Maar Gie Goris, hoofdredacteur van het mondiale magazine Mo* is niet onmiddellijk negatief gesteld. ” Ik heb zelf geen problemen met het aanspreken van de koopkrachtige consument om het financieren van zinvolle projecten bij arme gemeenschappen. Ik heb alleen geen zicht op de winstmarges en de reĆ«le overdracht van middelen. Want laat ons wel wezen: wie hier zo’n lamp koopt, doet dat toch eigenlijk vooral als een gecombineerd fashion statement met hoge ethische inhoud.”

Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content