De beste uitnodiging: Gucci

De uitnodigingen van Gucci zijn elk jaar fantastisch. Dit seizoen kwam de invitatie in de vorm van een levensgroot Grieks masker dat in een mysterieuze houten box bezorgd werd. Binnenin het masker kleefde een sticker, die je recht gaf op een zitje bij de show. Het centrale Gucci-thema was de grens tussen zichtbaar en onzichtbaar: de hele zaal was getransformeerd tot één grote spiegel. Op het podium waren zo'n 120.000 led-lichtjes geïnstalleerd, die volop begonnen te flitsen zodra de show begon. Verschieten, omdat je zoiets niet verwacht. Zonder zonnebril was het zelfs onmoge...

De uitnodigingen van Gucci zijn elk jaar fantastisch. Dit seizoen kwam de invitatie in de vorm van een levensgroot Grieks masker dat in een mysterieuze houten box bezorgd werd. Binnenin het masker kleefde een sticker, die je recht gaf op een zitje bij de show. Het centrale Gucci-thema was de grens tussen zichtbaar en onzichtbaar: de hele zaal was getransformeerd tot één grote spiegel. Op het podium waren zo'n 120.000 led-lichtjes geïnstalleerd, die volop begonnen te flitsen zodra de show begon. Verschieten, omdat je zoiets niet verwacht. Zonder zonnebril was het zelfs onmogelijk om de show te volgen bij momenten. Maar spectaculair was het dan weer wel. Jeremy Scott garandeert traditiegetrouw een dolle show. Dit jaar installeerde de Moschino-ontwerper het Rad van Fortuin op de catwalk. Denk: modellen die op artistiek verantwoorde wijze over een Ferrari werden gedrapeerd, maar ook een opgeblazen kapsels, gouden glitters en modellen die op hilarische wijze de gekste dingen aan het publiek probeerden te slijten. Dolletjes. En tussen alle donkere collecties was deze show een broodnodige reminder aan het feit dat fashion ook gewoon fun kan zijn. De tijd dat ontwerpers zich enkel om mode bekommerden, ligt al heel lang achter ons. Zowel in Londen als in Milaan werd de catwalk vaak een podium om politieke situaties aan te klagen. Bij Prada in Milaan vertaalde zich dat in donkere outfits en zware combat-boots, die gecounterd werden met romantisch kant. De show van Daniel Lee, de nieuwe ontwerper van Bottega Veneta, was zonder twijfel degene waar iedereen het hardst naar uitkeek. Lee brak radicaal met het verleden en pakte uit met zware cybermotorpakken in een mooi afgewerkte show. Verder vielen er weinig prints te bespeuren en werd er vooral gekozen voor ton sur ton-combinaties.De zusjes Gigi en Bella Hadid tekenden uiteraard present en Eva Herzigova maakte een comeback voor Max Mara, maar verder waren er verdacht weinig grootheden te bespeuren op en naast de catwalk. Vroeger zat er op elke show minstens één celebrity front row om persaandacht te garanderen. Dat is anno 2019 helemaal passé. Karel Lagerfeld en Chanel worden vaak in één adem genoemd, maar de iconische ontwerper is in 1965 al begonnen met het uittekenen van collecties voor Fendi en mag zo de langst lopende samenwerking tussen een merk en een designer op zijn naam schrijven. Op voorhand werden de aanwezige journalisten gewaarschuwd: kom op tijd, neem je paspoort mee en verwacht je aan strenge controles. Na de show, die overigens vlekkeloos verliep en zeer goed in de smaak viel, gingen de lichten in de zaal uit. Vervolgens begon er een korte video te spelen waarin Karel Lagerfeld bezig is aan een schets en vertelt over zijn eerste silhouetten voor Fendi. Je kon de ontroering in de zaal voelen. Achteraf werd er nog minutenlang geapplaudisseerd.