Een echte Pucci op de plank

Voor een nieuw naslagwerk rond het Italiaanse Pucci dook uitgeverij Taschen het stoffenatelier in.

De voorbije jaren verlegden de kunstuitgeverijen aanzienlijk hun grenzen met prijzige luxe-uitvoeringen. Voor een nieuw naslagwerk rond het Italiaanse Pucci dook Taschen nu het stoffenatelier in.

Emilio Pucci (1914-1992) was niet alleen een flamboyante aristocraat uit een eeuwenoud Italiaans geslacht, als stichter van het gelijknamige modehuis was de man ook een vernieuwer. Zo was zijn merk een van de eerste dat een logo droeg, en een van de eersten om zijn aanbod te diversifiëren met interieurstoffen, sportkleding en accessoires. Maar het familiebedrijf is vooral synoniem met comfortabele, ultralichte stoffen en kleurrijke prints, die regelmatig met pop art en psychedelica flirtten.

Ruim vijftig jaar na de start op het eiland Capri lanceert Taschen nu een in alle opzichten groots naslagwerk rond Pucci. Niet alleen leent het formaat (36 x 36 cm) zich uitstekend voor de gedetailleerde prints, over meer dan vierhonderd bladzijden vertellen honderden foto’s, tekeningen en documenten uit de familiearchieven de geschiedenis van Pucci. Financial Times-journaliste Vanessa Friedman leverde de begeleidende teksten.

Het prijskaartje van de prachtige uitgave is met 150 euro weliswaar niet goedkoop, en dan is er nog de Vintage Art Edition: vijfhonderd gesigneerde en genummerde exemplaren die gebonden werden in originele Puccistof. Bovendien hoort bij de limited edition telkens ook een set van vier reproducties van tekeningen van de ontwerper. Wat die luxe-uitgave mag kosten? Wie snel is en voor 15 augustus intekent, betaalt “slechts” zeshonderd euro.

Wim Denolf

Pucci (150 euro) wordt uitgegeven door Taschen, ISBN 978-3-8365-0736-3.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content