...

Het verhaal begint in 1926, wanneer hoedenmaakster Maria Van Qualle en haar echtgenoot Joseph De Vlieger de al jaren gerenommeerde zaak 'Le Chapeau' openen in Antwerpen. Wat begon met hoeden en accessoires kreeg in de jaren zeventig een andere invulling, nadat zoon Carlo in Parijs de opkomst van bruidsmode had gespot. Precies op het juiste moment ook, aangezien hoeden hun gloriejaren achter de rug hadden. Van een kleine shop zouden ze de overschakeling maken naar een grote fabrikant van toch wel de belangrijkste jurken in een vrouwenleven.Ze doopten hun onderneming Marylise, een samentrekking van de namen van Carlo's dochters: Maryse en Annelise. De bruidsjurken van Marylise waren een succes in België en toen Carlo's zoon Werner in de jaren tachtig begon te kijken naar export buiten België ging de bal pas echt aan het rollen. In de jaren '50 namen ze er het Limburgse label Rembo Styling bij, en het bedrijf dat nu twee bruidsmerken omhelst is nog steeds in handen van de familie. Vandaag zijn de bruidsmerken beschikbaar in 629 verkooppunten in 20 verschillende landen, van Europa tot Amerika, Rusland en zelfs Japan. Wij spraken met Chiara De Vlieger, achterkleindochter van Maria en Joseph, over de uitdagingen van een (Belgisch) bruidsmodemerk anno 2016. Chiara De Vlieger: "Dat vergt wat organisatie maar eigenlijk gebeurt dat best vlot hier. We hebben dan ook twee verschillende poules van designers, die uiteraard elk hun eigen visie hebben. We hebben echter maar één designroom hier in België waar alle designers een aantal weken per jaar naartoe komen, al zullen ze hier nooit op hetzelfde moment zijn."De Vlieger: "De Marylisevrouw is meer een klassieke bruid, het meisje dat al heel haar leven droomt van haar perfecte huwelijk en alles tot in de puntjes zal geregeld hebben. Ze weet héél goed hoe haar droomjurk eruit moet zien. Rembo Styling speelt meer in op de iets spontanere bruid die op Pinterest dingen bij elkaar zoekt en zelf af en toe dingen maakt. Het is een beetje meer boho stijl, wat nonchalanter ook."De Vlieger: "Daarom is het belangrijk om een goede band te hebben met die boetieks. Wij werken in België op basis van exclusiviteit: in een stad zal er bijvoorbeeld maar één winkel zijn die ons verkoopt, en dat schept ook vertrouwen bij de boetieks. In New York en Parijs is de markt natuurlijk veel groter dus daar zijn we in meerdere winkels te koop. We letten er uiteraard wel op dat het exclusieve karakter van het merk bewaard blijft, ook in grootsteden." De Vlieger: "Niet echt, want wij zijn te goedkoop voor hen!" (lacht) "Toen we de eerste keer onze jurken gingen presenteren in de States kregen we wel positieve reacties, maar was er geen enkele boetiek die iets had aangekocht. Als je dagelijks klanten over de vloer krijgt die zeggen dat ze een budget van 5000 dollar of meer hebben, dan ga je geen jurk van 1000 dollar uit de rekken halen, omdat je weet dat er meer te verdienen valt. Zo eerlijk zijn ze daar wel.""Nu scoren wij wel heel goed omdat we dat Europees aspect hebben: alle jurken van Marylise en Rembo Styling worden ontworpen in België en geproduceerd in Portugal, met Europese stoffen. Onze afkomst is echt een kwaliteitszegel aan het worden, dus daar proberen we hard op in te spelen, net als op ethisch en ecologisch produceren." De Vlieger: "Je zou ervan opkijken. Zeker grote labels durven nogal snel naar China te kijken voor hun productie."De Vlieger: "Als enige én als eerste Belgische merk. Dat was behoorlijk spannend, omdat de Spaanse bruidsmarkt behoorlijk klassiek is en ze daar echt al toppers hebben, denk maar aan Pronovias. Ik heb wel een paar nachtjes slaap gelaten om die show, omdat ik niet wist of onze meer relaxte en bohémien ontwerpen van Rembo Styling daar wel zouden aanslaan."De Vlieger: "Wel, één van onze jurken is verschenen in de Spaanse Vogue, dus ik denk wel dat we mogen zeggen dat het een succes was." De Vlieger: "Dit trouwseizoen doen vooral de jurken met een gewaagde rug het erg goed. Er is ook veel vraag naar soepele stoffen, naar zachte kant en crêpe. Enkele van onze jurken bij Rembo Styling spelen daar echt op in en voelen bijna aan als een T-shirt. Tricot is ook in opmars - voor enkele van onze jurken hebben we nu wat bijpassende knitwear, zoals een sjaal of een vest, waarin dan kant van de jurk verweven kan worden." De Vlieger: "We gaan het MTM-principe toepassen bij zowel Marylise als Rembo Styling. Made to measure dus, zoals bij herenkostuums. Dat is redelijk uniek voor een bruidslabel. Meestal nemen ze in de winkel je maten op en dan bestellen ze bijvoorbeeld bij ons een maat veertig, en nemen ze dat nog wat in aan de heupen of aan de armen. Dankzij MTM vertrekken we niet vanaf de jurk maar vanaf het lichaam van de klant. In juli starten we met de testfase voor de winkels." (KS)