Enkele modepioniers zorgden het voorbije jaar voor boeiende, duurzame projecten. Van fair fashion evenementen tot nieuwe ethische merken, online tools en een hoopvolle charter: dit zijn de innovaties om trots op te zijn.

Stefano Gabbana haalde op Instagram uit naar de Chinezen. Dit gebeurde vlak nadat Dolce e Gabbana een filmpje online zette dat racistisch werd bevonden. Het land staat op stelten, de show van het Italiaanse merk in Shanghai werd prompt geannuleerd. Het debacle zou wel eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben. In China, maar ook erbuiten. De nieuwe generatie modeliefhebbers laat niet met zich sollen.

Horden meisjes probeerden twintig jaar geleden het kapsel van Rachel uit Friends na te bootsen. Zou de pony van Olivia in Thuis hetzelfde effect hebben? En is Jeanne uit DeKotmadam het evenbeeld van de Vlaamse huisvrouw? We trokken met onze vragen naar de set.

'Nee, dit is beslist niet de zoveelste modefilm', zeggen Ian Bonhôte en Peter Ettedgui wanneer we met hen aan tafel schuiven voor een gesprek over de Alexander McQueen-documentaire. Zij zijn de scenaristen/producers/regisseurs van de film die kortweg McQueen heet en op het Film Fest Gent zijn Belgische première beleefde.

Koopmannen kwamen vroeger met plezier van heinde en verre naar onze streken, de Zuidelijke Nederlanden, om stoffen aan te kopen van getalenteerde wevers. De geschiedenis herleeft weer, weven kent een revival. Van tapijten tot modestoffen: een jonge garde wevers blaast het oude ambacht nieuw leven in. Ook de Antwerpse Hermine Van Dijck en de Brugse Ilse Acke zijn gebeten door de weefmicrobe.

Elk seizoen trekken ongeveer dertigduizend mensen naar Parijs voor de fashion week. Niet om te shoppen, maar om te werken. Wie kun je tijdens de modeweken tegen het lijf lopen en wat doen ze er juist?

Knack Weekend zoekt de creatieve koppen achter de nieuwste modelabels en boetieks die zich profileren als duurzaam én Belgisch. Het zijn nog geen household names, wel vormen ze een nieuwe generatie ontwerpers en shopuitbaters voor wie duurzaamheid een evidentie is, of het nu om zonnebrillen van petflessen of hemden van houtpulp gaat.

De mode-industrie is een uitermate creatieve industrie. Uniek voor de dag komen, je eigen stijl uitdragen en de hoofden van voorbijgangers doen draaien: het wordt er allemaal mee geassocieerd. Maar waarom dragen dan zoveel mensen dezelfde outfits? Of lijkt dat alleen maar zo?