COSH!

Wat? Onlineplatform om het shoppen van duurzame mode makkelijker te maken. In enkele klikken stel je een routeplanner samen langs winkels in Antwerpen, Mechelen, Leuven of Gent die eerlijke mode aanbieden.

Waarom? Het is geen sinecure om eerlijke mode te vinden die duurzaam is en past bij je persoonlijke stijl en budget. Heel wat consumenten willen hun steentje bijdragen, maar zien door de bomen het bos niet meer. COSH! voerde daarom diepgaand onderzoek. In één oogopslag weet je in welke lokale winkels je terechtkunt voor groene merken die aan jouw eisen voldoen. Lees hier ons interview met initiatiefneemster Niki de Schryver.

cosh.eco

Avail

Wat? Avail is het eerste Belgische 'social e-commerceplatform' - een hele mondvol. Kortweg: een door curatoren samengestelde micromodewebshop.

Waarom? Verschillende opkomende merken hebben het niet gemakkelijk om op te boksen tegen de grote labels. Door ze te bundelen op een onlineplatform krijgen ze een duwtje in de rug. Bovendien zorgt een resem curatoren, van stylisten tot artdirectors, voor een persoonlijke selectie, waardoor je eenvoudig leuke kleding in dezelfde stijl terugvindt. Momenteel huizen er zo'n vijftig labels op het platform, van Belgische tot Spaanse merken. Zoeken kan zowel op label en curator als op product.

avail.store

Niet voor echt

Fake designertassen worden steeds geloofwaardiger. Zo erg dat zelfs de grote merken de nepperds niet meer kunnen onderscheiden. Biedt technologie de oplossing? De nieuwe app Entrupy beweert alvast van wel.

Als je een handtas vindt met Cuggi-logo weet je hoe laat het is. En ook die D&C-clutch, uitgestald in een marktkraam, schreeuwt 'fake'. Zeker als je het prijskaartje vergelijkt met de echte stuff. Helemaal anders zijn de 'superfakes' die tegenwoordig opduiken. Die handtassen zijn zó goed gemaakt dat zelfs professionals ze amper kunnen onderscheiden van the real deal. Nu de (online)markt voor preloved designerbags boomt, is dat tricky. Want als zelfs experts het verschil niet zien, kunnen er natuurlijk nepperds circuleren in gerenommeerde (web)winkels. De New Yorkse start-up Entrupy zou weleens de oplossing kunnen zijn. In 2016 lanceerde die een app die zelfs de beste nepperds van de vijftien populairste merken, waaronder Gucci en Vuitton, herkent. De app gidst je door een eenvoudig authentificatieproces en je krijgt meteen antwoord én een certificaat.

Hoe dat in godsnaam werkt? Met big data, artificial intelligence en algoritmes. De eerste vijf jaar legden de techneuten van Entrupy een collectie aan van ruim 100.000 handtassen, echte én namaak. Die staken ze allemaal in de app. Telkens als iemand de app gebruikt, komen er nieuwe data bij en wordt de app (dankzij AI) nog slimmer en accurater. Nu al haalt Entrupy 99,1% accuraatheid. Dat is hoger dan die van een expert, vooral omdat de app menselijke fouten uitschakelt.

Dit jaar publiceerde Entrupy voor het eerst The State of Fake: een rapport waarin ze hun testresultaten delen. Daaruit leren we onder meer dat ruim 50% van de gebruikers een Louis Vuitton scant: een van de populairste handtassenmerken, waarvan helaas ook veel fakes circuleren. Deels omdat het merk zo geliefd is, maar ook omdat de tassen al jaren bijna onveranderd zijn, waardoor copycats uitgebreid de tijd kregen om bijna perfecte nepperds te ontwikkelen.

De app (enkel voor iPhone) is gratis te downloaden, maar werkt volgens een abonnementsformule, waarbij je ook een gsm-hoesje krijgt, uitgerust met een microscopische camera die nodig is voor de app.

Shazam die jurk

Als je niet meteen op de naam kunt komen van het liedje dat speelt, helpt Shazam je vooruit. Dat kan nu ook met kleren en accessoires: in juni lanceerde Amazon de app StyleSnap. De webwinkel wil een one-stop shop worden voor al je onlineaankopen, waaronder ook kleren, en dus doen ze hun best om in het vizier van fashionista's te komen.

© Vincenzo Grillo

In de app - die continu bijleert dankzij AI - kun je een foto uploaden. Vervolgens zoekt Amazon op zijn eigen site naar gelijkaardige items. Eén klik later zitten ze je in winkelmandje. Het idee is fantastisch, maar niet nieuw. Er zijn veel 'fashion Shazams' op de markt - onder meer Asos heeft er eentje - maar de kwaliteit valt doorgaans tegen. StyleSnap is een grote stap vooruit. Ook behoorlijk goed werkt Screenshop, een app waaraan Kim Kardashian meewerkte. De rode draad voor die apps: hoe minder er 'gebeurt' op de foto, hoe beter ze werken. Meestal vinden ze kleren die erop lijken, niet precies de items op de foto.

StyleSnap en Screenshop zijn gratis te downloaden, StyleSnap voorlopig enkel op iPhone.