Fast fashion-bruidsjurken, flink wat huwelijksaanzoeken en celebrity-verbintenissen op Instagram én een aanzienlijk aantal trouwuitnodigingen in de eigen brievenbus het voorbije jaar doen vermoeden dat het huwelijk opnieuw in de lift zit. Daarnaast bulkt Pinterest van de trouwvoorpret. Het online prentjesplatform blijkt het mekka voor wie op zoek is naar ideeën voor dé grote dag, met als gemeenschappelijke deler originaliteit. We toetsten die Pinterest-wereld aan die van trouwbeursgoeroes en andere experts.
...

Fast fashion-bruidsjurken, flink wat huwelijksaanzoeken en celebrity-verbintenissen op Instagram én een aanzienlijk aantal trouwuitnodigingen in de eigen brievenbus het voorbije jaar doen vermoeden dat het huwelijk opnieuw in de lift zit. Daarnaast bulkt Pinterest van de trouwvoorpret. Het online prentjesplatform blijkt het mekka voor wie op zoek is naar ideeën voor dé grote dag, met als gemeenschappelijke deler originaliteit. We toetsten die Pinterest-wereld aan die van trouwbeursgoeroes en andere experts. Ziet Marleen Hoefkens van bruidsmagazine For Lovers en de trouwbeurzen Liefdevol-Trouwen dit weerspiegeld in real life? 'Trouwen is inderdaad weer hip, vooral bij jonge ouders: na de kinderen en de aankoop van een huis is het de volgende stap. Tweede huwelijken worden dan weer intenser gevierd, vooral bij veertigplussers. Er wordt almaar minder voor de kerk getrouwd ten voordele van een persoonlijke ceremonie, geleid door familie of vrienden of een professionele ceremoniespreker. We zien wel een groot verschil tussen regio's: in West-Vlaanderen wordt het meest traditioneel getrouwd, met alles erop en eraan. Maar de minder stijve bruiloft waarbij genieten en plezier maken belangrijk is, is toch een grote trend. Uitgebreid eten gebeurt tegenwoordig in beperkte kring, op restaurant. Later volgt er een feest voor alle genodigden, met bijvoorbeeld een barbecue en foodtrucks, of een trouwfuif.' Co-organisator Katrien Van den Bleeken van de alternatieve trouwbeurs I Do I Do beaamt: 'Het is absoluut hip om te trouwen. Koppels met kinderen willen een persoonlijk feest met hen erbij. Dat persoonlijke verhaal zien we ook bij de tweede huwelijken: wie al volgens het boekje trouwde, wil nu een dag die hen op het lijf geschreven is in plaats van een voorgeprogrammeerd feest. Niets moet, alles kan, volgens de klemtoon die de trouwers zelf willen leggen. Een intiem samenzijn met dichte vrienden en familie, een rustige dag gevolgd door een knalfeest met dj's of een volledige dag met ceremonie, receptiebuffet én feest... ' Af en toe is er ook een Amerikaanse trend die hier voorzichtig ingang vindt, zoals het rehearsal dinner of een engagement shoot voor het koppel. Maar heeft ook de weddingplanner onze markt veroverd? 'Er wordt geregeld een beroep gedaan op weddingplanners, maar ik weet niet of het echt populairder wordt', vertelt Marleen Hoefkens. Van den Bleeken ziet zeker een inburgering ervan, als een reactie op de stressy voorbereidingsperiode uit vorige decennia: 'Een goeie planner zorgt dat zijn kost terugbetaald wordt dankzij z'n relatie met de leveranciers in zijn netwerk. Een planner geeft trouwers de gelegenheid om 200% te kunnen genieten van hun dag.' Pinterest geeft elk jaar een overzicht van de populairste zoektermen met betrekking tot het onderwerp. En blijkbaar wordt er vandaag meer gezocht naar vegan wedding food (+186%). Wat hip is in de keuken vind je terug aan de huwelijkstafel, zoals eerlijke, lokale ingrediënten, veggie of vegan opties, het rekening houden met mogelijke intoleranties. Ook foodsharing of koken rond een bepaald thema is een cateringtrend. De sloten bubbels en andere alcohol worden aangevuld met geïnfuseerd water en homemade limonades en het dessertbuffet is een populair alternatief voor de bruidstaart. Co-organisator Katrien Van den Bleeken: 'Dé trend is de 'Pinterest wedding'; alles moet er heel erg mooi uitzien. Naast het picture perfect huwelijk is ook de kwaliteit belangrijk: plantaardige, conceptuele buffetten, een unieke taart van een jonge start-up, een jurk van een Belgische ontwerper, een kostuum op maat, van luxueuze stoffen.' En de ringen? Volgens Hoefkens zijn die vaker een persoonlijke keuze dan een trend. Maar er is wel een voorkeur voor ontwerpers of goudsmeden dan voor 'merken'. En er is de tattoo-ring voor de liefhebbers of als alternatief voor wie geen ring kan of mag dragen - op het werk bijvoorbeeld. Bij het Brusselse juwelenhuis Maison De Greef zien ze een neiging naar eenvoud voor trouw- maar ook verlovingsringen. Een mooie diamant omringd door kleine diamanten blijft een klassieker. Hoe die verlovingsring vandaag aangeboden wordt? Hoefkens: 'Ofwel rustig en intiem, ofwel groots opgezet en origineel.' Van den Bleeken: 'Het aanzoek blijkt de uitzondering in het breken met tradities. Vooral mannen blijven ervoor kiezen om op de knie gaan. Sommige clichés zijn te mooi en te romantisch om weg te gooien.' Wat de traditionele gênante dia- of andere voorstelling betreft, komt het wel tot een breuk: 'Het hangt natuurlijk af van de vriendenkring, maar originaliteit is troef.' Hoefkens bespeurt wel een nieuw cliché: 'De photobooth is populairder dan ooit, in alle vormen: het hokje, de photobooth in een caravan, met spiegels of een fotograaf die een speciale setting maakt om de gasten in te fotograferen...' Daarnaast kent bruidsmode dezelfde evoluties als de rest van de modesector. De voorbije jaren zetten heel wat goedkopere modemerken in op de trend. Onder meer bij H&M, Asos, Topshop, Sessun en J.Crew kun je een bruidsjurk scoren. Dat deed de gemiddelde prijs ervan fors dalen. Ook de klanten van & Other Stories bevinden zich onder die dertigers. De keten blijft dan ook uitpakken met een bruidscollectie - inclusief jumpsuit en broekpak. Want volgens Pinterest zoeken we niet alleen een jurk - met hoge hals (+351%) en lange mouwen (+75%) - deze krijgt concurrentie van de jumpsuit (+178%). Fast fashion scoort eerder bij jongeren erg goed, terwijl de hogere leeftijd van de trouwers de online spelers van de luxemarkt in de kaart speelde. Zo breidde Net-a-Porter vorig jaar het segment bruidsmode uit met 110 procent.Volgens Marleen Hoefkens is de prinsessenjurk een blijver, maar zijn ook de boho-jurken stilaan ingeburgerd. 'De stijl wordt dan volledig doorgetrokken naar het feest, met vintage VW-busjes en een romantische strand- of tuinceremonie. Voor de bruid die nooit jurkjes draagt is de korte jurk of de jumpsuit een oplossing. Regelmatig kiest men een vlottere of kortere tweede jurk voor het dansfeest.' Of er al dan niet een dresscode is, hangt ervan af: 'Er zijn paren die zich niet storen aan gasten in jeans of vrijetijdskleding, maar de meesten vinden het toch not done. Een dresscode formuleren op de uitnodiging vinden ze dan weer een stap te ver.'