Op cruise met kapitein Karl

Het cruisedefilé van Chanel ging niet onopgemerkt voorbij: in het Grand Palais in Parijs werd een gigantisch cruiseschip nagebouwd waaruit 86 mannequins tevoorschijn kwamen in frisse, zorgeloze outfits. Chanel heeft een reputatie als het gaat om spectaculaire decors: eerder zagen we in het Grand Palais al ijsschotsen, gigantische draaimolens, een supermarkt en laatst nog een compleet bos. Ook nu werd alles uit de kast gehaald. Omdat ze bij Chanel geen geschikt schip vonden om het defilé op te presenteren, werd een volledig cruiseschip van zo'n honderd meter lang nagebouwd. Inclusief het geluid van meeuwen (gelukkig geen meeuwenpoep), een lichtspel dat leek op water, een sterrenhemel en stoom uit de schoorsteen. Celebrity's als Kristen Stewart, Margot Robbie en Lily-Rose Depp zaten front row op de kade. Na de show ging de romp van het schip open en mocht het publiek aan boord voor een afterparty in Love Boat-stijl. Het Belgische dj-duo Dewaele Brothers zorgde voor de animatie.
...

Het cruisedefilé van Chanel ging niet onopgemerkt voorbij: in het Grand Palais in Parijs werd een gigantisch cruiseschip nagebouwd waaruit 86 mannequins tevoorschijn kwamen in frisse, zorgeloze outfits. Chanel heeft een reputatie als het gaat om spectaculaire decors: eerder zagen we in het Grand Palais al ijsschotsen, gigantische draaimolens, een supermarkt en laatst nog een compleet bos. Ook nu werd alles uit de kast gehaald. Omdat ze bij Chanel geen geschikt schip vonden om het defilé op te presenteren, werd een volledig cruiseschip van zo'n honderd meter lang nagebouwd. Inclusief het geluid van meeuwen (gelukkig geen meeuwenpoep), een lichtspel dat leek op water, een sterrenhemel en stoom uit de schoorsteen. Celebrity's als Kristen Stewart, Margot Robbie en Lily-Rose Depp zaten front row op de kade. Na de show ging de romp van het schip open en mocht het publiek aan boord voor een afterparty in Love Boat-stijl. Het Belgische dj-duo Dewaele Brothers zorgde voor de animatie.De show zelf had alles wat je je bij een cruisecollectie kunt voorstellen: inspiratie uit de scheepvaart gecombineerd met sportswear deluxe en zomerjurken met frisse blauwe prints. Karl Lagerfeld voegde daar nog een vleugje sixties aan toe met minirokken en witte of zilverkleurige Mary Janes. Ook de codes van het huis waren talrijk aanwezig met vestjes in tweed, katoenen hemden met smokwerk, gestreepte broeken en baretten.Aan het eind groette Karl het publiek. Dat deed hij in het gezelschap van Virginie Viard. Zij is al dertig jaar directeur van de studio, maar het was de eerste keer dat ze mee kwam groeten. Alsof kapitein Karl leek aan te geven het ruime sop te kiezen.Dior showde zijn cruisecollectie in de hippodroom van Chantilly. Deze stad, gelinkt aan de kantnijverheid én aan de paardensport, kon niet beter gekozen zijn als locatie.Het modehuis liet een team van acht escaramuza-amazones overvliegen uit Mexico. Ze openden en sloten de show met een charreada, een soort rodeo. Dat zorgde voor veel spektakel en creëerde een echt manege-gevoel. De gasten op de eerste rij moesten het opstuivende zand er maar bij nemen. De amazones zagen er elegant uit in hun outfits die speciaal voor de show gecreëerd waren door Dior.Sinds Maria Grazia Chiuri haar intrede deed bij Dior, heeft ze de vrouwencollectie een powerboost gegeven. Ook de cruisecollectie draaide rond sterke vrouwen. Chiuri inspireerde zich hiervoor op de escaramuzas en Het huis met de geesten, de succesroman van de Chileense schrijfster Isabel Allende, een verhaal over onafhankelijke vrouwen. Ze vertaalde beide inspiratiebronnen in een mix van vrouwelijke en mannelijke elementen. Denk witte en gestreepte mannenhemden, smalle dassen, broekpakken en leren jassen in sobere uitvoeringen, maar ook kant, tule, toile de Jouy en artisanaal borduurwerk met een vleugje Zuid-Amerikaanse folk.Variaties op het Bar-jasje, onlosmakelijk verbonden met de New Look uit 1947, waren alomtegenwoordig, nu eens gecombineerd met een pantalon, dan weer met een volumineuze tulen rok of broekrok. Brede strohoeden van de hand van Stephen Jones werden gecombineerd met witte jurken en geborduurd volgens traditionele methodes, met inlegwerk van kant die dankzij zwarte contrasten voor een sterk grafisch effect zorgde. Prints en borduurwerk van tijgers en slangen deden dan weer exotisch aan.Op het vlak van accessoires noteerden we de iconische zadeltas die Maria Grazia Chiuri met succes heruitgevonden heeft, zwarte laarzen, stoere bottines en brede leren riemen. Ze bezorgden zelfs de meest vrouwelijke avondjurk een krachtige uitstraling.Om zijn cruisecollectie 2019 voor te stellen, nodigde Louis Vuitton pers, klanten en celebs uit in het pittoreske Zuid-Franse Saint-Paul-de-Vence, een inspirerende plek die een en al kunst uitstraalt. Het openluchtdefilé vond plaats in de Fondation Aimé Maeght, die in de jaren 60 opgericht werd door Marguerite en Aimé Maeght, galeriehouders uit Parijs. Deze tempel van hedendaagse kunst werd ontworpen door de Catalaanse architect Josep Lluís Sert, die in zijn beginjaren samenwerkte met Le Corbusier. Voor de aankleding van dit gebouw kon hij rekenen op de medewerking van schilders en beeldhouwers zoals Miró, Giacometti, Chagall en Bury. "Ik ken deze plek al 25 jaar en kom hier geregeld. Het is altijd een boeiende ontmoetingsplaats voor kunstenaars geweest. Een plek met een ziel, waarbij de installaties verbonden zijn met de natuur en de seizoenen", aldus creatief directeur Nicolas Ghesquière.Tijdens het defilé laveerden de modellen door het Joan Miró-labyrint, tussen beeldhouwwerken en keramiek. Ze waren gekleed in outfits die varieerden van geometrisch en driedimensionaal tot licht en beweeglijk, telkens in een verrassende materialenmix waarbij het dambordmotief de rode draad vormde.De avond werd sfeervol ingezet door de Franse artiest Woodkid, die een liveperformance gaf in de Giacometti Courtyard. Jennifer Connelly las voor uit de bi-ografie Grace: een memoire. Geen toeval: tijdens dit event werd de samenwerking met Grace Coddington aangekondigd. Grace is al jaren artistiek directeur van de Amerikaanse Vogue. Naast haar liefde voor mode is ze een echte dierenliefhebster, twee passies die ze deelt met Nicolas Ghesquière. Voor Louis Vuitton creëerde ze een accessoirelijn. Op de tassen prijken tekeningen van haar Perzische katten - Pumpkin en Blanket - en van Leon, de hond van Nicolas Ghesquière. Ze duiken op tussen de monogramprints. De capsulecollectie bevat ook nog wollen dekens en zijden pyjama's en zal vanaf 26 oktober te koop zijn in de Louis Vuitton-boetieks en via de e-shop. De hele cruisecollectie 2019 is vanaf november 2018 te koop.