Dankzij dit systeem koop je nooit meer de foute maat online

standaard - en onvolledig maatsysteem dat heel wat webshops hanteren © -

We weten ondertussen dat een “small” heel wat verschillende betekenissen kan hebben, en dat een maat 44 verschilt van winkel tot winkel. Wanneer we online shoppen doen we beroep op de bijgeleverde maattabellen, maar ook die zijn onvolledig. Kan dit systeem van Amazon de oplossing brengen?

Wanneer je online aangekochte kleding terugstuurt vraag de webshop je meestal de reden van je retour. Eén van de meest gebruikte redenen? “Het past niet zoals ik had gehoopt”. Volgens een rapport van retail research bedrijf IHL uit 2015 verliezen webshops wereldwijd miljarden aan dit probleem. Bovendien schrikt het potentiële klanten af – omdat het net het cliché bevestigt dat je toch beter af bent wanneer je in de winkel kan passen.

Nu internetgigant Amazon plannen heeft om eveneens de grootste verkoper van kleding en schoenen te worden in de Verenigde Staten wil het meteen een stokje steken voor klanten die te vaak kledingstukken terugsturen. Niet door retours duurder te maken, of zogenaamde “serial returners” op een zwarte lijst te plaatsen maar simpelweg door de klant meer informatie te geven over de pasvorm, zodat ze meteen de juiste maat aankopen.

3D-model

Amazon diende een patent in waarin een methode om dit waar te maken staat uitgelegd. Zo willen ze met behulp van meer data een soort 3D-model creëren van het kledingstuk dat je plant aan te kopen, in plaats van enkel schouder-, heup- en taillebreedte mee te geven. Bovendien kunnen deze 3D-modellen ook gebruikt worden als een referentiepunt.

Als je bijvoorbeeld fan bent van de manier waarop een bepaalde sneaker, jurkje of zelfs bh aanpast, dan kan Amazon op basis daarvan stuks met een gelijkaardige pasvorm aanraden. Het gepatenteerde systeem kan zelfs rekening houden met factoren als waarvoor het item gebruikt zal worden – zoals hardlopen bijvoorbeeld- en hoeveel de stof stretcht of net niet.

Online reus

Om ieder product dat Amazon verkoopt op verschillende plekken op te meten en om te zetten in zo’n driedimensionaal model kost ontzettend veel geld en moeite, maar dat is niet iets waar ze bij Amazon voor terugdeinzen. Toen de online reus in 2015 voor het eerst met het plan op de markt kwam om de modewereld over te nemen kochten ze een fotostudio van bijna 5000 vierkante meter in Londen om zo’n 500 000 beelden per jaar te maken van de items die ze gingen verkopen.

Het is nog niet zeker wanneer Amazon zal klaar zijn met deze immense taak, maar het staat vast dat andere online retailers met argusogen naar hun systeem zullen kijken – en hopelijk gelijkaardige systemen opzetten om een optimale pasvorm te garanderen. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content