Dit jaar viert Mode dit is Belgisch zijn 35ste verjaardag, en dat wilden we op een bijzondere manier in de kijker zetten', vertelt Ruth Goossens, hoofdredactrice van Knack Weekend. 'We werkten in het verleden al samen met designmerken voor limited editions, maar nog nooit voor een volledige collectie. Toen Terre Bleue met het idee kwam om samen een collectie te ontwerpen, hebben we niet geaarzeld. Bij Belgische mode denken we in eerste instantie altijd aan de bekende ontwerpers, maar daarnaast zijn er ook meer dan zevenhonderd Belgische merken. Ook daarop mogen we best trots zijn, want ze worden niet zelden geroemd om hun kwaliteit, pasvorm en oog voor kleur.'

Het begin van de collectie: het moodboard., An Van Gysegem
Het begin van de collectie: het moodboard. © An Van Gysegem

Bij Terre Bleue werkten ze vorig seizoen samen met ontwerpster Maureen De Clercq. Dat werd een succes en dus zagen ze wel wat in een nieuwe capsulecollectie. 'We vonden een samenwerking met Knack Weekend evident, omdat we dezelfde vrouwen aanspreken', vertelt Liesbeth De Keyser, marketingverantwoordelijke van het merk.

Sportief randje

Onze moderedactie heeft wel een oog voor stijl en trends, maar stoffen kiezen, jurken, blouses of broeken tekenen en prints bedenken, is nog een heel ander paar mouwen. Daarom gingen we te rade bij een van onze stylisten, Benoît Béthume. Als modeconsultant voor verschillende internationale merken had hij de nodige ervaring om ons te begeleiden bij dit project. Samen met de hoofdstyliste van Terre Bleue, Maryse Poivre, en haar creatieve team ging Benoît Béthume van start met een moodboard dat de sfeer, het kleurenpalet en de snit van de collectie bepaalt. Er werd gekozen voor een sober kleurenpalet voorzien van accentkleuren als poederroze en elektrisch blauw. 'Omdat we een elegante maar toch erg sportieve collectie wilden, kozen we voor veeleer klassieke ontwerpen afgewerkt met een sportief detail. Dat zie je bijvoorbeeld aan het gestreepte biesje op de witte blouse en de geklede broek of het boxy volume van de sweaters', aldus Benoît Béthume.

In het stoffenboek op zoek naar het beste elektrisch blauw., An Van Gijsegem
In het stoffenboek op zoek naar het beste elektrisch blauw. © An Van Gijsegem

Waar de doorlooptijd van een collectie van schets tot winkel normaal gezien een jaar in beslag neemt, klaarden we de klus in amper vier maanden. 'De snit, de prints en de kleuren zorgen voor een Knack Weekend-touch', aldus Liesbeth De Keyser. 'Zo is de smalle rok gemaakt van een jersey die gewoonlijk gebruikt wordt voor sweat-shirts en joggingbroeken. Het denim is heel ruw gehouden. De klassieke broek heeft gestreepte panden aan de zijkanten. Een trui is versierd met ingezette grafische, kleurige stukken. Het traditionele witte shirt kreeg een verjongingskuur dankzij de gedestructureerde coupe en een sportief biesje aan de mouwen.'

© An Van Gijsegem

Dansen op beton

Nog iets nieuws: Terre Bleue fotografeert zijn campagnes steevast in de natuur, maar voor deze collectie trok het naar Brussel. In een volledig lege betonnen ruimte, ruilde balletdanseres Nina Tonoli ( de Belgische danst bij het Weense Staatsballet, red;) haar pointes voor sneakers en sandalen met hoge hakken. 'Nina brengt met haar gracieuze dansbewegingen vrouwelijkheid in deze grafische, eerder androgyne collectie', vertelt Liesbeth De Keyser.

Een blauwe wereld met poederroze accenten., An Van Gijsegem
Een blauwe wereld met poederroze accenten. © An Van Gijsegem

De capsulecollectie telt veertien stukken en is samengesteld uit een aantal verschillende looks, maar mixen naar eigen believen is uiteraard toegestaan. De broeken, blouses, jurken, T-shirts en sweaters vind je vanaf 21 februari in alle Terre Bleue winkels, online en in een groot aantal verkooppunten van het merk.

De making-of

Voorstelling van de capsulecollectie

Deze collectie is te koop opwww.terrebleue.com/weekend.

Dit jaar viert Mode dit is Belgisch zijn 35ste verjaardag, en dat wilden we op een bijzondere manier in de kijker zetten', vertelt Ruth Goossens, hoofdredactrice van Knack Weekend. 'We werkten in het verleden al samen met designmerken voor limited editions, maar nog nooit voor een volledige collectie. Toen Terre Bleue met het idee kwam om samen een collectie te ontwerpen, hebben we niet geaarzeld. Bij Belgische mode denken we in eerste instantie altijd aan de bekende ontwerpers, maar daarnaast zijn er ook meer dan zevenhonderd Belgische merken. Ook daarop mogen we best trots zijn, want ze worden niet zelden geroemd om hun kwaliteit, pasvorm en oog voor kleur.' Bij Terre Bleue werkten ze vorig seizoen samen met ontwerpster Maureen De Clercq. Dat werd een succes en dus zagen ze wel wat in een nieuwe capsulecollectie. 'We vonden een samenwerking met Knack Weekend evident, omdat we dezelfde vrouwen aanspreken', vertelt Liesbeth De Keyser, marketingverantwoordelijke van het merk.Onze moderedactie heeft wel een oog voor stijl en trends, maar stoffen kiezen, jurken, blouses of broeken tekenen en prints bedenken, is nog een heel ander paar mouwen. Daarom gingen we te rade bij een van onze stylisten, Benoît Béthume. Als modeconsultant voor verschillende internationale merken had hij de nodige ervaring om ons te begeleiden bij dit project. Samen met de hoofdstyliste van Terre Bleue, Maryse Poivre, en haar creatieve team ging Benoît Béthume van start met een moodboard dat de sfeer, het kleurenpalet en de snit van de collectie bepaalt. Er werd gekozen voor een sober kleurenpalet voorzien van accentkleuren als poederroze en elektrisch blauw. 'Omdat we een elegante maar toch erg sportieve collectie wilden, kozen we voor veeleer klassieke ontwerpen afgewerkt met een sportief detail. Dat zie je bijvoorbeeld aan het gestreepte biesje op de witte blouse en de geklede broek of het boxy volume van de sweaters', aldus Benoît Béthume. Waar de doorlooptijd van een collectie van schets tot winkel normaal gezien een jaar in beslag neemt, klaarden we de klus in amper vier maanden. 'De snit, de prints en de kleuren zorgen voor een Knack Weekend-touch', aldus Liesbeth De Keyser. 'Zo is de smalle rok gemaakt van een jersey die gewoonlijk gebruikt wordt voor sweat-shirts en joggingbroeken. Het denim is heel ruw gehouden. De klassieke broek heeft gestreepte panden aan de zijkanten. Een trui is versierd met ingezette grafische, kleurige stukken. Het traditionele witte shirt kreeg een verjongingskuur dankzij de gedestructureerde coupe en een sportief biesje aan de mouwen.' Nog iets nieuws: Terre Bleue fotografeert zijn campagnes steevast in de natuur, maar voor deze collectie trok het naar Brussel. In een volledig lege betonnen ruimte, ruilde balletdanseres Nina Tonoli ( de Belgische danst bij het Weense Staatsballet, red;) haar pointes voor sneakers en sandalen met hoge hakken. 'Nina brengt met haar gracieuze dansbewegingen vrouwelijkheid in deze grafische, eerder androgyne collectie', vertelt Liesbeth De Keyser. De capsulecollectie telt veertien stukken en is samengesteld uit een aantal verschillende looks, maar mixen naar eigen believen is uiteraard toegestaan. De broeken, blouses, jurken, T-shirts en sweaters vind je vanaf 21 februari in alle Terre Bleue winkels, online en in een groot aantal verkooppunten van het merk.