'Je bruidsjurk is een emotioneel product. Je draagt het op een van de belangrijkste dagen van je leven. Daarom stoppen wij ons hart en ziel in de collectie, en ben ik nog elk jaar zenuwachtig als we ze presenteren. Maar we krijgen er ontzettend veel dankbaarheid voor terug.'

'Via de winkels en sociale media laten bruiden ons weten hoe hun dag was. We krijgen vaak foto's die mooier zijn dan onze eigen catalogus. En ja, omdat er veel stress komt kijken bij een bruiloft, hebben we soms te maken met bridezilla's. Maar wij willen net als zij dat alles perfect is, dus we begrijpen dat.'

'Het bedrijf is de laatste acht jaar veranderd, de stijl is van klassiek naar modisch gegaan, en dat is een succes. Meer dan ooit is een huwelijksfeest iets persoonlijks, zelfs unieks. Daarom willen bruiden een jurk die bij hen past.'

'Ons idee is dat je jurk zo goed moet zitten als een T-shirt, maar er tegelijk voor moet zorgen dat je er op je allermooist uitziet.'

Ons idee is dat je jurk zo goed moet zitten als een T-shirt, maar er tegelijk voor moet zorgen dat je er op je allermooist uitziet.

Chiara was niet van plan om in de voetsporen van haar ouders te treden. 'Ik ben ermee opgegroeid en hielp als tiener op beurzen weleens modellen aankleden en zo. Maar mijn keuze voor communicatiewetenschappen aan de universiteit van Antwerpen stond los van het bedrijf.'

'Toen ik afgestudeerd was, zou ik die zomer gaan reizen, maar dat ging niet door, en toen stelden mijn ouders voor dat ik vakantiewerk bij hen zou doen. Ik ben nooit meer weggegaan. Om het bedrijf goed te leren kennen en elk proces te begrijpen, heb ik op veel afdelingen een tijdje meegedraaid. Ondertussen heb ik mijn rol gevonden, als verantwoordelijke communicatie.'

Natuurlijk was het knokken in het begin. Ik moest klanten die altijd met mijn vader hadden samengewerkt overtuigen dat ik het kon.

'Natuurlijk was het knokken in het begin. Ik moest klanten die altijd met mijn vader hadden samengewerkt overtuigen dat ik het kon. Maar dat mijn ouders me vertrouwden, gaf ook zelfvertrouwen. Ik heb hard gewerkt en mezelf bewezen, dus ik heb zeker niet het gevoel dat het me in de schoot is geworpen.'

Naast Chiara en haar ouders, runt ook haar broer mee het bedrijf. 'Die wisselwerking tussen twee generaties hebben we nodig om een goede balans te vinden. Mijn broer en ik staan soms te trappelen om dingen te veranderen, onze ouders houden ons met de voeten op de grond. Dat we familie zijn, betekent dat we opener kunnen zijn.'

'Kritiek wordt makkelijker aanvaard, denk ik. Onze band is nu sterker dan ooit, net omdat we samenwerken. Voor mijn broer in de zaak kwam, hebben we een charter vastgelegd, met daarin droom- en doemscenario's en mogelijke conflicten en wat er op zulke momenten moet gebeuren.'

'Dat voorkomt dat we beslissingen moeten nemen als de gemoederen verhit zijn. Dat dat bestaat, betekent dat alle kaarten op tafel liggen en dat zorgt voor duidelijkheid. Het enige nadeel van een familiebedrijf? Dat we, als we allemaal samen op vakantie zijn, nog altijd over het werk praten.'

marylisebridal.be en rembo-styling.com