Charlotte Deforche (KID): ‘Kinderen beginnen al heel jong een eigen stijl te ontwikkelen’

© Hannes Vandenbroucke

Antwerpen heeft er een nieuwe hotspot bij, maar verwacht niet dat je er je laptop kan openklappen naast een yerba mate. KID is, zoals de naam al doet vermoeden, volledig op kinderen toegespitst en herbergt een unieke selectie aan high end modemerken, skate- en streetwear, homewear, en speelgoed.

KID is na Omar (1,5 jaar oud) de tweede baby van Charlotte Deforche en Giancarlo Angeletti. Charlotte heeft jarenlange ervaring als buyer bij retail international Bestseller en Giancarlo richtte 5 jaar geleden VIER op, de men’s fashion, skate- en streetwear store in de Kammenstraat in Antwerpen. Hun zoontje Omar inspireerde hen om de zoektocht van ouders naar coole kidswear en andere kinderspullen wat te vergemakkelijken.

“Wanneer ik ging winkelen voor mijn zoontje viel het me op dat alle winkels dezelfde merken herbergden, en de meesten hadden dan nog eens dezelfde selectie gemaakt! Bovendien werd jongenskleding vaak zo stiefmoederlijk behandeld: op een rekje achterin de winkel. Ik miste echt wat pit en originaliteit.”

Denk je dat ouders hun eigen stijl een beetje doortrekken naar de manier waarop ze hun kinderen kleden?

Charlotte Deforche: “Ik denk het wel. Niet dat kinderen dienen als een accessoire of een soort verlengde van je persoonlijkheid, maar het is logisch dat je voor hen koopt wat je zelf ook mooi vindt. Kleding is ook een statement hé, de functionaliteit van kledingstukken beperkt zich al lang niet meer tot ‘bescherming tegen de natuur’. Je wil jezelf uitdrukken via kleding.”

Charlotte Deforche (KID): 'Kinderen beginnen al heel jong een eigen stijl te ontwikkelen'
© Hannes Vandenbroucke

Maar willen kinderen dat ook? Hebben zij niet liever een T-shirt van Bumba?

Deforche: “Dat is zo, enfin, zeker de kleintjes, maar daar is niets mis mee. Je kan perfect verschillende stijlen en merken met elkaar mixen, dat moet niet allemaal zo netjes zijn of ‘kloppen’. Ik vind het leuk wanneer een kinderoutfit af en toe helemaal fout is.” (lacht)

“Toch merken wij dat kinderen al vroeg beginnen met het ontwikkelen van een eigen stijl. Zesjarigen weten heel goed hoe ze zich willen kleden en wat ze willen vertellen met hun outfit.”

Jullie hebben behoorlijk indrukwekkende merkaanbod. Willen ouders geld neertellen voor kinderkleding?

Deforche: “KID wil een ander merkenpakket aanbieden dan de doorsnee kindershop, maar wij hebben uit iedere prijsklasse spullen in onze rekken liggen. Voor 40 euro stap je buiten met een paar Vans bijvoorbeeld, en onze eigen KID truitjes kosten 35 euro – we gaan die lijn trouwens uitbreiden omdat we nog meer spullen uit dat prijssegment willen.”

“Natuurlijk zijn er ouders die graag de munten laten rollen wanneer ze voor hun kinderen op stap zijn, en dat is heel fijn, maar wij zijn zeker geen exclusieve winkel voor Mensen Met Geld. KID staat voor een bepaalde lifestyle, een tikje stoer, een tikje afwijkend en een originele look. Op basis daarvan stellen wij onze stock samen, niet op basis van het prijskaartje.”

Charlotte Deforche (KID): 'Kinderen beginnen al heel jong een eigen stijl te ontwikkelen'
© Hannes Vandenbroucke

Charlotte Deforche (KID): 'Kinderen beginnen al heel jong een eigen stijl te ontwikkelen'
© Hannes Vandenbroucke

KID verkoopt onder meer MSGM, Little Remix, AKid, Thrasher, Gloverall, Alpha Industries en The North Face. Daarnaast vind je er ook echte baby- en kindermerken als Mini Rodini, Popupshop, Arch & Line, Child.ish, Sons + Daughters en Tiny Cottons. Het pand in de Steenhouwersvest 34A opende op 7 augustus de deuren. Vanaf half september kan er ook online geshopt worden op iamkid.be

(KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content