Tijdens de coutureweek in Parijs, begin juli, haalde Céline Dion alles uit de kast. Letterlijk en figuurlijk. Ze poseerde op een elektrische step in Gucci en met twee trotse Weimaraners in een baljurk van Richard Quinn. Ze trotseerde de hittegolf in een wintermantel plus leren bob van Miu Miu en in de met graffiti bedrukte bikini en blazer van Off-White. Ronald van der Kemp stopte haar in een zakelijke blazer en een kanariegele poefrok.
...

Tijdens de coutureweek in Parijs, begin juli, haalde Céline Dion alles uit de kast. Letterlijk en figuurlijk. Ze poseerde op een elektrische step in Gucci en met twee trotse Weimaraners in een baljurk van Richard Quinn. Ze trotseerde de hittegolf in een wintermantel plus leren bob van Miu Miu en in de met graffiti bedrukte bikini en blazer van Off-White. Ronald van der Kemp stopte haar in een zakelijke blazer en een kanariegele poefrok. En dan waren er nog verschijningen in Y/Project van Belg Glenn Martens - ze zag eruit als een avant-garde cowgirl - en Vetements: een T-shirt met een I love Paris logo - Hilton, had iemand eronder gekrabbeld. Ze droeg er het Heart Of The Ocean-halssnoer bij uit Titanic, de film waarin ze, met gigantisch succes, My Heart Will Go On kweelde. Dion droeg in 2016 al eens een hoody van Vetements met verwijzing naar Titanic. Dat was het moment waarop haar verhaal een nieuwe wending nam. Alles werd anders. Het lelijke eendje - de grijze muis met de melodramatische ballades - bleek plots een trotse zwaan geworden. En ook, een beetje, My Little Pony, met iets van tante Sidonia. Dion is een diva, en drama hoort daarbij (ook: wasbeerogen). In januari 2016 verloor ze op een paar dagen tijd haar echtgenoot, René, en haar broer, beiden aan kanker. De begrafenis van René werd wereldwijd op tv uitgezonden. Niet veel later vond ze soelaas in de mode, met die hoody van Vetements. 'I'm the boss now', vertelde ze aan het weekblad People. Ze durft. Ze is niet voorzichtig. Ze is enthousiast. Voor de meeste celebrity's is mode vooral business: ze worden door merken betaald om front row te zitten. Voor Dion, daarentegen, is mode fun. Ze is, in zekere zin, radicaler dan Lady Gaga of Björk ooit is geweest. Omdat ze in geen enkel opzicht een klassieke schoonheid is en toch aantrekt waar ze zin in heeft. Voor haar deelname aan het prestigieuze Met Ball, dat dit jaar in het teken stond van camp, veinsde Dion een misverstand. 'Ik had begrepen dat we allemaal samen zouden gaan kamperen,' zei ze, 'en dat is echt niet mijn cup of tea.' Dat was allicht een grapje. Uiteindelijk verscheen ze als een disco queen uit de jaren zeventig, in een met glitters bestrooide jurk van Oscar de la Renta, met op haar hoofd een soort antenne - godin van het godganse universum.