Celebrities gooien hun kleerkast online

Een ster die echt ‘mee’ wil zijn, gooit tegenwoordig haar kleerkast online en start met een ‘garderobe-dagboek’.

Celebrities zijn alomtegenwoordig in de modewereld. Ze lopen over catwalks, zitten front row, lenen hun gezicht aan labels of ontwerpen hun eigen kledingcollecties. Maar een ster die echt ‘mee’ wil zijn, gooit tegenwoordig haar kleerkast online en start met een ‘garderobe-dagboek’. Celebrity wardrobe diaries zijn ’the next big thing’.

Vorige maand lanceerde Courtney Love ‘What Courtney wore today’. En Alexa Chung, Daisy Lowe en Rosie Huntington-Whiteley zijn maar enkele van de modellen die gedurende een maand elke dag een nieuwe outfit aantrokken voor de rubriek “Today I’m Wearing” op vogue.com. Dat leverde zo’n 50.000 kliks per dag op. “Het is nu eenmaal fascinerend te zien hoe deze beroemde vrouwen zich kleden”, aldus Dolly Jones, redacteur van vogue.com aan The Guardian. “Today I’m Wearing” werkt fantastisch. Street-style blogs bewezen dat voyeurisme de weg is die je op moet met het internet. Onze bedoeling was een exclusieve allure te behouden maar mode toch bereikbaar te maken.”

Het internet heeft de modewereld de jongste jaren sterk veranderd. Iedereen kan haast dagelijks de nieuwe trends volgen of elk seizoen de catwalkshows bekijken. Stijldagboeken speelden een grote rol in die democratisering. Persoonlijke dagboeken met de eigen garderobe van de blogger bleken vaak bijzonder uitnodigend en wonnen snel veel fans. Volgens Jones is het dan ook logisch dat celebrities er zich toe aangetrokken voelen. Ze kunnen er zichzelf ook voorstellen zoals zij dat graag willen. Dat bleek de motivatie voor Courtney Love, die doorgaans ontvreden was wanneer ze foto’s van zichzelf googlede. Een dagelijkse blog betekent natuurlijk ook dat ze een soort persoonlijke band kunnen opbouwen met hun fans en zo meer roem en dus op termijn meer geld vergaren. “Het ego speelt ook een rol”, geeft Courtney Love toe. “Het is een vorm van ijdelheid”.

Ann Heylens. Bron: The Guardian

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content