© GF

En, wat ga je nu doen?' Je wilt niet weten hoe vaak de familie Castiglioni die vraag heeft gekregen toen ze eind oktober 2016 met z'n allen uit modemerk Marni stapten. Een jaar eerder had OTB (de modegroep van Diesel-oprichter Renzo Rosso, red.) het merk volledig opgekocht. 'OTB had een ander idee over het merk en dat maakte het voor ons heel ingewikkeld. Het bedrijf veranderde sterk en wij misten het familiegevoel', vertelt Carolina Castiglioni, dochter van Marni-oprichters Consuelo en Gianni. Ook haar jongere broer Giovanni zat in het bedrijf. En zo zaten ze drie jaar geleden plots alle vier zonder werk.

Dat duurde niet lang. Na een dik jaar 'vooral tijd doorbrengen met mijn kinderen' borrelden bij dochter Carolina de eerste plannen op voor een nieuw merk. Vanaf toen ging het snel. 'In januari 2018 bespraken we wat we konden doen, in juni lanceerden we Plan C en presenteerden we de eerste collectie: lente-zomer 2019', vertelt Carolina aan de telefoon. 'Zo'n snelle lancering kon natuurlijk enkel dankzij ons netwerk. We moesten niet meer op zoek naar leveranciers, producenten of winkels. Ik weet dat ik een geprivilegieerde start heb gemaakt. Maar het blijft moeilijk om als jong merk je plek te veroveren. Ik heb evenveel concurrentie als alle andere startende labels.' In Plan C hebben vader en zoon dezelfde functie als bij Marni. Senior is CEO, junior volgt de productie op. Consuelo doet niet mee. 'Mijn moeder geniet nu van het leven en van haar kleinkinderen', lacht Carolina.

Carolina Castiglioni © S GALUZZI

Oldskool Marni

De collecties van Plan C zijn sterk en uitgesproken, speels en gedurfd, met expressieve kleurcombinaties, sculpturale volumes en oversized snits. In de huidige wintercollectie duikt bijvoorbeeld een look op van een lange sweater met grafische print, gedragen met een turquoise plissérok, een wit-gele colourblock anorak en kloeke laksandalen met een chunky hak. Ver van bourgeois of chichi dus. En een beetje zoals - euh - Marni. De vergelijking met het label van haar moeder is onvermijdelijk. 'Dat stoort me niet, maar het zijn twee verschillende werelden. Bij Marni werkten we met tweehonderd man, hier met vijftien', lacht Carolina. En qua stijl? 'Noem het dan eerder de oudere Marni. De laatste jaren is het merk een andere kant op geëvolueerd. Natuurlijk ben ik beïnvloed door de esthetiek van mijn moeder, maar ik teken Plan C vanuit een persoonlijke visie. Ik maak wat ik zelf mooi vind, wat ik zelf zou kopen. Daarom komt er ook nooit een mannenlijn.'

Ik maak wat ik zelf mooi vind, wat ik zelf zou kopen. Daarom komt er nooit een mannenlijn.

Astrid Somers, mede-eigenaar, inkoper en kleindochter van de oprichtster van de Antwerpse boetiek Princess, koopt Plan C al in sinds het eerste seizoen. 'Marni had altijd een sterke, aparte visie. Die unieke stijl stond los van modetrends. De opvolger wilde ik zeker een kans geven. Plan C draagt duidelijk de stempel van de dochter. Zeker de nieuwste collectie is nogal bruut, met heel strakke en pure snits. De vrouwelijkheid schuilt in de details en soms in de prints. Het is allesbehalve girly', aldus Somers.

Wat ons opvalt bij Plan C is het kleurgebruik en dan vooral de niet-evidente combinaties. 'Ik hou ervan om kleuren samen te leggen waarvan je op voorhand denkt dat ze niet gaan passen. Maar als je het probeert, blijkt het toch te werken', meent Carolina. Of wat dacht je van azuurblauw, okergeel en bordeauxrood? In amper drie seizoenen zijn ook de handtassen met tekeningen van de driejarige dochter uitgegroeid tot een handelsmerk. Hoe experimenteel ook, Plan C blijft draagbaar. 'Ik wil simpele en elegante outfits maken die je kunt dragen om te gaan werken, boodschappen te doen of uit te gaan, zónder je tussendoor te moeten omkleden.'

Bonte familie

Noem Carolina Castiglioni gerust lid van een fashion clan. Haar ouders startten niet alleen Marni in 1994, haar overgrootmoeder van vaderskant richtte ook het leder- en bontbedrijf Ciwifurs op, dat onder meer werkte voor Prada en Moschino. Plan C huist nu in hun oude gebouwen. Vanbuiten oogt het als een sober modernistisch pand. Maar binnenin maakte Carolina er een uniek universum van met groene muren, een eclectische meubelcollectie en blinkende beige plastic gordijnen. Die locatie deelt Plan C met het juwelenmerk Aliita, gerund door Cynthia Vilchez, de vrouw van Giovanni Castiglioni.

© GF

Mode loopt als een rode draad door het leven van Carolina. Zelf werkte ze dertien jaar voor het merk van haar ouders. Ze ontwierp de kindercollectie, lanceerde de website en de webshop en ze was verantwoordelijk voor speciale projecten van Marni, zoals de tentoonstellingen tijdens Salone del Mobile. Net als haar moeder is Carolina niet opgeleid tot modeontwerper. Ze volgde kunsthumaniora en later modebusiness. 'Toen ik Plan C startte, wilde ik een eenvoudige aanpak: twee collecties per jaar, alleen vrouwenmode en geen defilé. Ik ga weg van zomer- en winterkleren. In elke collectie zitten dikke en luchtige stukken.' Een strategische manier om zich aan te passen aan een internationaal publiek. Azië is een belangrijke markt voor Plan C, vooral Japan en Korea. Vandaar dat hun enige eigen winkel voorlopig in Tokio is. Verder verkoopt Plan C via multimerkenboetieks, off- én online. 'In januari openen we een tijdelijke shop-in-shop in Le Bon Marché in Parijs en in februari in Harvey Nichols in Londen. Ook een eigen e-commerce staat op de planning. Ik wil uitgroeien tot een gevestigd merk, maar wel stap voor stap. We zijn nog maar pas gestart. Ons tweede seizoen ligt net in de rekken.' We ain't seen nothing yet.

Plan C is verkrijgbaar bij Princess in Antwerpen, La Vie en Rose in Knokke en Irina Khä in Luik, plan-c.com