Het resultaat is een mix van de twee merken: ruw indigo denim, felgekleurde shearling, gestreepte jersey en stoer leer, zonder echter de expertise qua pasvorm, technologie en denim uit het oog te verliezen.

Waarom 7 For All Mankind?

'Het jeanslabel kwam naar ons en we zagen het meteen zitten. We hebben veel respect voor hun erfgoed en visie. We werken als label al jaren met denim, van bij de start, maar nooit op de manier waarop de jeansindustrie dat doet. De combinatie van onze visuele identiteit met hun technische capaciteiten trok ons aan en komt in alle items terug.'

Paulo Almeida & Marta Marques. © MONDADORI

Kregen jullie carte blanche?

'Absoluut, en dat is ideaal. We vinden dat samenwerkingen er baat bij hebben als beide partijen hun instinct kunnen blijven volgen tijdens het creatieve proces.'

Zijn jullie op zoek naar samenwerkingen?

'Niet actief, maar we vonden het een mooie kans. Ook voor toekomstige collabs kijken we of wat er op tafel ligt bij ons past. Er moet creatieve opwinding in het spel zijn. We willen Marques'Almeida wereldwijd uitbouwen en samenwerking helpt beide partijen vooruit. Wij bereiken het publiek van 7 For All Mankind en vice versa. Het bundelen van krachten - creatieve en technische kennis - is de sleutel tot succes en betrekt meer mensen bij je merk.'

Het aandeel denim in jullie collectie schommelt elk seizoen. Kan het ooit meer dan de helft worden?

'Dat is ooit al zo geweest: de eerste seizoenen was negentig procent van de collectie van jeans. Denim was toen alomtegenwoordig in de mode, daarna viel het aandeel geleidelijk terug. Dat hangt af van de tijdgeest die de creatieve richting aangeeft en van wat de klanten willen. We vonden als merk een gat in de markt: high fashion voor een generatie die wat minder luxe wil.'

Marques'Almeida X 7 For All Mankind (100 tot 1200 euro) vanaf 15 november, 7ForAllMankind.com