Ter gelegenheid van de Europese première van 'For The Love Of Fashion' hebben Alexandra Cousteau, internationaal experte op het gebied van waterproblematiek en duurzaamheid, en Jeffrey Hogue, hoofd duurzaamheid van het internationale modemerk C&A, duidelijk gemaakt dat het noodzakelijk is om de productie van katoen grondig anders aan te pakken.

Voordelen van biokatoen

'Bijna de helft van alle wereldwijd geproduceerde kleding wordt van katoen gemaakt, maar de traditionele manier om katoen te telen, kan onze planeet onherstelbaar beschadigen', aldus Cousteau tijdens een voorvertoning van de documentaire in Berlijn. 'Wij willen graag een documentaire ondersteunen die een duurzamere manier van katoenproductie laat zien. Uiteindelijk willen we merken en consumenten inspireren en aantonen dat duurzamere katoen voor mens en planeet aanzienlijke voordelen biedt', vult hij aan.

Opvallende cijfers

Alexandra Cousteau is het gezicht van de documentaire. Voor 'For The Love Of Fashion' reisde ze af naar Indië, de Verenigde Staten en Duitsland. Ze toont aan de kijkers dat het hoog tijd is om over te schakelen op duurzame katoenteelt. Ze ontmoet niet alleen NGO-medewerkers en katoenboeren, maar ook sectorleiders in Duitsland en de VS. Omdat C&A een van de grootste afnemers is van biokatoen, interviewde de documentairemaakster ook een aantal in house duurzaamheidsexperts van het merk. Terwijl maar 2,4% van de wereldwijde landbouwgrond met katoen is beplant, neemt de katoenindustrie toch respectievelijk 24% en 11% van de wereldwijde verkoop van insecticiden en pesticiden voor zijn rekening. Biologisch katoen levert aanzienlijke economische en milieuvoordelen op. Toch wordt slechts minder dan 1% van de totale wereldwijde jaarlijkse teelt gebruikt voor biologische katoenproductie.

In België gaat de documentaire in première op zaterdag 27 mei om 18.00 uur op National Geographic Channel.

Ter gelegenheid van de Europese première van 'For The Love Of Fashion' hebben Alexandra Cousteau, internationaal experte op het gebied van waterproblematiek en duurzaamheid, en Jeffrey Hogue, hoofd duurzaamheid van het internationale modemerk C&A, duidelijk gemaakt dat het noodzakelijk is om de productie van katoen grondig anders aan te pakken.Voordelen van biokatoen'Bijna de helft van alle wereldwijd geproduceerde kleding wordt van katoen gemaakt, maar de traditionele manier om katoen te telen, kan onze planeet onherstelbaar beschadigen', aldus Cousteau tijdens een voorvertoning van de documentaire in Berlijn. 'Wij willen graag een documentaire ondersteunen die een duurzamere manier van katoenproductie laat zien. Uiteindelijk willen we merken en consumenten inspireren en aantonen dat duurzamere katoen voor mens en planeet aanzienlijke voordelen biedt', vult hij aan. Opvallende cijfersAlexandra Cousteau is het gezicht van de documentaire. Voor 'For The Love Of Fashion' reisde ze af naar Indië, de Verenigde Staten en Duitsland. Ze toont aan de kijkers dat het hoog tijd is om over te schakelen op duurzame katoenteelt. Ze ontmoet niet alleen NGO-medewerkers en katoenboeren, maar ook sectorleiders in Duitsland en de VS. Omdat C&A een van de grootste afnemers is van biokatoen, interviewde de documentairemaakster ook een aantal in house duurzaamheidsexperts van het merk. Terwijl maar 2,4% van de wereldwijde landbouwgrond met katoen is beplant, neemt de katoenindustrie toch respectievelijk 24% en 11% van de wereldwijde verkoop van insecticiden en pesticiden voor zijn rekening. Biologisch katoen levert aanzienlijke economische en milieuvoordelen op. Toch wordt slechts minder dan 1% van de totale wereldwijde jaarlijkse teelt gebruikt voor biologische katoenproductie.