Belgisch & ethisch merk NOUS brengt Indische ambacht naar België

© Nous

Het Belgische merk NOUS combineert Indische ambachten met stijlvolle ontwerpen die door intuïtie tot stand kwamen. Wij spraken oprichtster Lore Heyman over de ethische aanpak van het label.

In 2011 startten Geoffrey Gillon en Lore Heymande showroom‘ als multi merken agentuur. Ze vatten het plan op om op termijn een eigen collectie te maken zonder daarop te focussen. In 2015 kwamen ze in Parijs in contact met een Indiase fabrikant die oude technieken van verven, weven en borduren handhaaft. Hun voorliefde voor kwalitatieve stoffen en authentieke ambacht zorgde al snel voor een eerste trip naar Indië, wat resulteerde in een collectie bestaande uit handgeweven en – gekleurde zijden stoffen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een duurzaam modelabel op te richten? Voelden jullie een nood?

Belgisch & ethisch merk NOUS brengt Indische ambacht naar België
© Nous

‘Het was niet echt een bewuste keuze om een ethisch label op te richten, het is eerder toevallig zo gelopen omdat we de juiste mensen zijn tegengekomen om mee in zee te gaan. De ethische aanpak past gewoon in hoe we denken over de toekomst van bedrijfsvoering.

Bij duurzaamheid denken we niet enkel aan het milieu, maar ook aan werkomstandigheden. Kortom het is een grote cirkel, alles hangt samen. Ik denk dat duurzaam werken in de toekomst heel belangrijk wordt: back to basics, eerlijke materialen, ambachtslieden die hun vakmanschap kunnen gebruiken én daar ook eerlijk voor betaald worden. Zeker met al die verhalen over sweatshops en grote ketens die het niet zo nauw nemen met duurzaam produceren. Het begint altijd een beetje bij jezelf en dus zijn we trots dat we het ethisch aanpakken.’

Waarom trokken jullie naar Indië?

‘De fabrikant waar we mee samenwerken hebben we in Parijs leren kennen en toen hebben we besloten om zelf naar New Delhi te reizen – wat op zich niet echt duurzaam is natuurlijk. Uiteindelijk beseften we dat we door lokaal te werken veel beter zouden begrijpen wat er allemaal mogelijk is, en natuurlijk ook hoe de werkomstandigheden écht zijn.’

Wat is de grootste moeilijkheid die jullie ervaren?

‘Kiezen tussen de vele technieken van het verwerken van de stoffen. Als we in Indië terplekke zijn hebben we altijd duizend ideeën! Een beetje een luxe-probleem eigenlijk’, lacht Lore.

Welke duurzame materialen en technieken zijn jullie favorieten? Waarom?

Belgisch & ethisch merk NOUS brengt Indische ambacht naar België
© Nous

‘We geven de voorkeur aan zuivere stoffen: wol, zijde, katoen, al dan niet gecombineerd met elkaar. Op deze materialen komen de kleuren ook het mooist uit en zo worden deze stuks ook mooi oud, en dus tijdloos. Ook de ruwe zijde in India is ongelofelijk mooi, maar helaas erg duur. Daarom hebben we er nog niet mee gewerkt.

Onze stoffen worden er met de hand geverfd en geschilderd door middel van natuurlijke kleurstoffen. Shibori is een verftechniek die regelmatig gehanteerd werd bij het maken van de collectie. Hierbij wordt de stof gevouwen, afgebonden of vastgenaaid om bepaalde delen voor de kleurstof onbereikbaar te houden. Door bepaalde delen van de stof te ‘blokkeren’ voor de kleurstof, kan men bijzondere kleur- en patrooneffecten bereiken.

Ook hebben we quilts in de collectie die gemaakt worden van oude sari’s die door kantha, een Bengaalse borduurtechniek, aan elkaar genaaid worden.

Belgisch & ethisch merk NOUS brengt Indische ambacht naar België
© Nous

Waar denken jullie eerst aan, de ontwerpen of de ecologische materialen en talenten van de werknemers?

Ten eerste komt de stijl, het ontwerpen van de modellen vanuit onze eigen ideeën. We zorgen ervoor dat we draagbare modellen maken vermenigvuldigd met de rijkheid aan materialen met elk hun toegepaste techniek. In Indië zijn de mensen super-getalenteerd. We waren trouwens ook verbaasd over het feit dat de lokale kleermakers bijna allemaal mannen van boven de 40 zijn.

Sluit jullie merk aan bij een trend of kiezen jullie voor een stijl?

‘We volgen vooral ons buikgevoel en kijken niet te veel naar trends, wel integendeel eigenlijk. Onze collecties ontstaan door onze intuïtie.’

Welk ander project of merk vinden jullie erg inspirerend?

‘Inspiratie komt uit vele hoeken: mode, kunst, architectuur, enzoverder. De Dries Van Noten tentoonstelling in het Antwerpse Modemuseum, Gerhard Richter in Tate Modern, maar evengoed het werk van jonge, nog onbekende kunstenaars die je tegenkomt tijdens een bezoek aan een kleine galerij. Zelfs het eten op je bord in een tof, creatief restaurant: de kleuren en de combinaties van smaken, daar kan ik echt van genieten en het kan ook echt inspirerend werken!’

(LP)

Verkrijgbaar bij onder meer Ginger in Gent, FRED in Antwerpen, PriveJoke in Brussel en Zondag in Amsterdam.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content