Samen met choreograaf Jonah Bokaer herwerkte Alaïa diverse silhouetten uit recente collecties en voorzag ze van een nieuwe betekenis. Met de samenwerking toont Ballet Vlaanderen aan internationaal relevant te zijn, want Alaïa is lang geen onbekende naam. Tijdens het begin van zijn carrière die in 1957 begon werkte Alaïa voor ontwerpers als Christian Dior, Thierry Mugler en Guy Laroche. Eind jaren zeventig ging hij zijn eigen weg en werd hij algauw een van de grootste namen in haute couture die regelmatig voor heel wat momenten zorgde die in het collectieve geheugen staan.

Zo droeg Grace Jones hem in haar armen de catwalk op tijdens de Oscars de la Mode in 1984 waar hij niet enkel de titel kreeg van Beste Ontwerper van het Jaar maar ook Beste Collectie van het Jaar. En wie herinnert zich niet Jessye Norman die tijdens de Bicentennaire van de Franse Revolutie de Marseillaise zong in de Franse vlag jurk van Alaïa. Zijn nauw aansluitende jurken leverde hem de bijnaam 'King of the cling' op.

Filip Vanroe
© Filip Vanroe

Anders dan andere ontwerpers creëert Alaïa niet enkel de silhouetten, maar snijdt vaak zelf ook de patronen, bewerkt het leder, maakt het borduurwerk en drapeert de stoffen. Soms herstelt of herwerkt hij ook oudere ontwerpen van zichzelf. Op die manier werkte hij ook samen met choreograaf Jonah Bokaer.

Filip Vanroe
© Filip Vanroe

Bezoek de website van Ballet Vlaanderen voor meer info.

(EK)

Samen met choreograaf Jonah Bokaer herwerkte Alaïa diverse silhouetten uit recente collecties en voorzag ze van een nieuwe betekenis. Met de samenwerking toont Ballet Vlaanderen aan internationaal relevant te zijn, want Alaïa is lang geen onbekende naam. Tijdens het begin van zijn carrière die in 1957 begon werkte Alaïa voor ontwerpers als Christian Dior, Thierry Mugler en Guy Laroche. Eind jaren zeventig ging hij zijn eigen weg en werd hij algauw een van de grootste namen in haute couture die regelmatig voor heel wat momenten zorgde die in het collectieve geheugen staan. Zo droeg Grace Jones hem in haar armen de catwalk op tijdens de Oscars de la Mode in 1984 waar hij niet enkel de titel kreeg van Beste Ontwerper van het Jaar maar ook Beste Collectie van het Jaar. En wie herinnert zich niet Jessye Norman die tijdens de Bicentennaire van de Franse Revolutie de Marseillaise zong in de Franse vlag jurk van Alaïa. Zijn nauw aansluitende jurken leverde hem de bijnaam 'King of the cling' op.Anders dan andere ontwerpers creëert Alaïa niet enkel de silhouetten, maar snijdt vaak zelf ook de patronen, bewerkt het leder, maakt het borduurwerk en drapeert de stoffen. Soms herstelt of herwerkt hij ook oudere ontwerpen van zichzelf. Op die manier werkte hij ook samen met choreograaf Jonah Bokaer. (EK)