Glenn Martens: 'Zo'n prijs betekent toch vooral veel stress. Je verschijnt voor een echte jury, en dan lijkt het alsof je terug op de schoolbanken zit, teruggekatapulteerd naar de academie. Je staat bij een tafel in U-vorm, met een microfoon en vijf modellen. En dan krijg je tien minuten om te vertellen wat het concept van je merk is en waar je naartoe wilt. De ANDAM heeft een dertigtal juryleden, allemaal CEO's van merken en professionals met jaren ervaring. Het gaat over de zakelijke kant van je merk. Dat zo'n jury erkent dat je ook op dat vlak goed bezig bent en potentieel hebt, is een fijn gevoel.'
...

Glenn Martens: 'Zo'n prijs betekent toch vooral veel stress. Je verschijnt voor een echte jury, en dan lijkt het alsof je terug op de schoolbanken zit, teruggekatapulteerd naar de academie. Je staat bij een tafel in U-vorm, met een microfoon en vijf modellen. En dan krijg je tien minuten om te vertellen wat het concept van je merk is en waar je naartoe wilt. De ANDAM heeft een dertigtal juryleden, allemaal CEO's van merken en professionals met jaren ervaring. Het gaat over de zakelijke kant van je merk. Dat zo'n jury erkent dat je ook op dat vlak goed bezig bent en potentieel hebt, is een fijn gevoel.' Martens: 'Die focust meer op het creatieve aspect, op de identiteit van je merk. De jury bestaat hoofdzakelijk uit de ontwerpers van de groep: allemaal iconen, ontwerpers waar je soms in je studententijd al naar opkeek: Karl Lagerfeld, Marc Jacobs, Phoebe Philo. Die mensen snappen onmiddellijk waar je mee bezig bent. Ze zien in één opslag of een collectie kwaliteit heeft. Als je voor mensen van dat kaliber staat te spreken, voel je je snel dom. Het is heel stresserend, maar je leert op korte tijd enorm veel mensen kennen. Er is ook een showroom voor de pers met de winnaars van de eerste ronde, en dan komen mensen als Anna Wintour of Tim Blanks je collectie bekijken. Da's een ongelooflijk cadeau.' (Martens haalde de finale, de Britse Grace Wales Bonner won de prijs). Martens: 'Nee, de ANDAM betaalt de kosten terug die je voor je merk hebt gemaakt. Een beetje zoals wanneer je student bent, en je vader je onkosten terugbetaalt. Tot je door het bedrag heen bent. Op is op. Ik wil de fondsen vooral gebruiken voor de interne versterking van Y/Project. We hebben de studio onlangs al wat uitgebreid, en dit is een goed moment om ook wat mensen met meer ervaring aan te werven. Ik geloof in spontane groei. Ik heb alles al doende geleerd. Voor mij is het belangrijk dat het product beter wordt, en de klant gelukkiger. Onze shows zitten goed. We gaan niet plots investeren in topmodellen. Onze casting is heel eclectisch: ongeveer dertig procent van onze modellen vinden we met streetcasting. Dat maakt deel uit van de identiteit van Y/Project. Dat gaan we niet ineens helemaal omgooien.' Martens: 'In september zit ik voor het eerst samen met Francesca Bellettini, de CEO van Yves Saint Laurent, die me gaat begeleiden. Francesca heeft enorm veel ervaring, ze is tenslotte de grote baas van Saint Laurent. Ik weet nog niet wat ik me precies bij dat mentorschap moet voorstellen. Ik ga ervan uit dat het heel spontaan wordt: lunches en koffies. Elk huis ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Ons huis staat er al. Mensen kennen ons. We krijgen mooie pers. Ons zakencijfer is goed. De voorbije jaren hebben we elk seizoen onze omzet verdubbeld. Nu zitten we aan 150 winkels en gaat het - dat is logisch - iets trager. Maar met de mannenshow in juni zijn we toch weer veertig procent vooruitgegaan. Het komt er nu op aan het huis verder te ontwikkelen, stabiliteit te creëren. Dat is de uitdaging.'