American Apparel opnieuw onder vuur omwille van seksisme

ASA, de watchdog die reclames kan bannen, heeft American Apparel teruggefloten omdat ze jonge schoolmeisjes seksualiseren in hun advertenties. De beelden werden omschreven als ‘ongehoord, vrouwonvriendelijk en voyeuristisch.’

ASA, de watchdog die reclames kan bannen, heeft American Apparel teruggefloten omdat ze jonge schoolmeisjes seksualiseren in hun advertenties. De beelden werden omschreven als ‘ongehoord, vrouwonvriendelijk en voyeuristisch.’ American Apparel komt nog maar eens in opspraak met seksistische reclamebeelden. Zelfs nu de controversiële CEO Dov Charney van zijn troon is gestoten, komt het label onder vuur te liggen omwille van ongepast beeldmateriaal.

Advertising Standards Authority heeft American Apparel op het matje geroepen vanwege hun ’terug naar school’-campagne. Gezien de doelgroep van deze reclamebeelden minderjarig is, vindt ASA dat de foto’s te obsceen en bovendien vrouwonvriendelijk zijn.

Voyeuristisch De foto’s van meisjes met typische geruite schoolrokjes lokken protest uit omdat het gezicht van de modellen niet zichtbaar is en de focus ligt op wat er zich onder de rokjes bevindt in plaats van op de outfit zelf. Op een beeld draagt het model zelfs geen slipje, waardoor ASA de foto als pornografisch bestempeld. Bovendien vindt ASA dat de reclamebeelden voyeuristisch van aard lijken. De foto’s doen denken aan beelden die worden genomen zonder de toestemming van het onderwerp. Op die manier kunnen de foto’s geïnterpreteerd worden als beelden van een pedofiel of voyeur.

Het Amerikaanse merk reageerde dat hun aanpak bedoeld was om de modellen op een natuurlijke, niet geposeerde manier te tonen. Ze beweren dat de modellen op een erg relaxte en zelfzekere manier poseerden en zeker niet overkomen als kwetsbare meisjes. Daar gaf ASA echter geen gehoor aan. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content