Wat is jullie achtergrond? Hoe zijn jullie op het idee gekomen om horloges te ontwerpen?

J & N: 'We hebben elkaar leren kennen tijdens onze studie Productontwikkeling in Antwerpen. Daarna hebben we allebei een master Innovation en Entrepreneurship gevolgd aan de Antwerp Management School. Voor we Jakhals oprichtten, hebben we elk ongeveer drie jaar werkervaring opgedaan; Jeroen als User Experience Designer bij ontwerpbureau Namahn en Nicolas als Marketing & Product Specialist bij speelgoedmerk Chillafish.

Door jarenlang productideeën uit te wisselen, merkten we dat we een gelijkgestemde visie hadden over design en het gebruik van pure materialen.

Met onze producten willen we mensen doen stilstaan bij het hier en nu, vandaar ook onze tagline 'Caught up in this moment'. Een analoge horloge sluit hier perfect bij aan, omdat het een instrument is dat de tijd op een eenvoudige manier weergeeft.'

Waarom lanceren jullie Jakhals via Kickstarter?

Jakhals
© Jakhals

J & N: 'Via Kickstarter hebben we rechtstreeks contact met de eerste kopers. We stellen ons wereldwijd open voor reacties en leren zo meteen of er interesse is.

Een maand lang kunnen we onze horlogecollectie op Kickstarter aan een gereduceerde prijs aanbieden. Wanneer voldoende mensen een bestelling plaatsen voor 22 november, dan worden zij de eersten die ons horloge dragen vanaf maart.

Ook hebben we voor Kickstarter gekozen omdat het een veilig crowdfunding platform is. Als we ons doel niet halen, dan blijft alles netjes op de rekening van de crowdfunders. Pas als we voldoende bestellingen hebben op 22 november wordt het geld aan ons overgemaakt. Voor ons is het dus alles of niets!'

Denken jullie dat het Belgische publiek klaar is voor het kopen van accessoires zoals horloges via Kickstarter? Waarom zouden mensen jullie campagne moeten steunen?

J & N: 'Aan de reacties te zien is het Belgische publiek er meer dan klaar voor! Veel van onze kopers zijn voor het eerst op Kickstarter gekomen net om ons horloge te kopen.

In de States en zelfs in onze buurlanden is het concept al langer gekend en zijn veel mensen op Kickstarter niet meer aan hun proefstuk toe.

We hebben het horloge volledig zelf ontworpen. Pas als we voldoende bestellingen hebben, kunnen we onze creatie op de markt brengen. Door nu een horloge te bestellen ben je er zeker van als eerste een Jakhals horloge te dragen. Als dank om onze droom mee waar te maken, geven we een grote korting tijdens de Kickstarter-campagne, dus loont het de moeite om onze campagne nu te steunen.'

Jakhals
© Jakhals

Waarom werken jullie met cellulose acetaat van Mazzucchelli 1849?

J & N: 'Je kent ze wel, de iconische zonnebrillen met het tortoise patroon. Deze frames worden vaak gemaakt uit acetaat. Wij gebruiken dit modieuze materiaal als rand van onze horloges. Omwille van de handgemaakte patronen wordt elk horloge een uniek stuk.'

Het leer komt uit Italië en is vegetaal gelooid, vanwaar die keuze?

J & N:'Dit was voor ons een evidentie, net zoals onze keuze voor krasbestendig saffierglas, hoogwaardig staal en cellulose acetaat. Van bij het begin hebben we materialen geselecteerd die het dagelijkse leven kunnen doorstaan.

Naast het feit dat vegetaal gelooid leer mooier wordt met de jaren, maakt het milieuvriendelijke productieproces het voor ons een must om hiermee te werken.

Door deze kwaliteitskeuze willen we de huidige 'wegwerpcultuur' tegengaan. Zo zetten we meteen de toon voor onze volgende collecties.'

Jullie horloges zijn een 'hommage aan het klassieke horloge'. Wat mogen we daaronder verstaan?

Jakhals
© Jakhals

J & N: 'De voortdurende stroom aan informatie en prikkels uit onze digitale wereld is vaak overdonderend. We geloven dat mensen nood hebben aan de rust die analoge producten brengen.

Analoge horloges tonen de tijd op een heldere manier. Drie wijzers op een contrasterende wijzerplaat. De kroon van het horloge staat op drie uur. Je herkent onmiddellijk de bediening en je hoeft niets te ontcijferen. Aan deze herkenbaarheid en eenvoud willen we niet komen. Ons horloge toont simpelweg de tijd.'

De eerste collectie van Jakhals is uniseks, vanwaar deze keuze?

J & N: 'We willen meteen duidelijk maken dat Jakhals niet uitgesproken vrouwelijk of mannelijk is. Door onze stijl en ontwerpkeuzes geloven we dat ons horloge zowel door haar als door hem gedragen kan worden.'

Lotte Philipsen

Surf voor meer info of een bestelling naar Kickstarter.

J & N: 'We hebben elkaar leren kennen tijdens onze studie Productontwikkeling in Antwerpen. Daarna hebben we allebei een master Innovation en Entrepreneurship gevolgd aan de Antwerp Management School. Voor we Jakhals oprichtten, hebben we elk ongeveer drie jaar werkervaring opgedaan; Jeroen als User Experience Designer bij ontwerpbureau Namahn en Nicolas als Marketing & Product Specialist bij speelgoedmerk Chillafish. Door jarenlang productideeën uit te wisselen, merkten we dat we een gelijkgestemde visie hadden over design en het gebruik van pure materialen.Met onze producten willen we mensen doen stilstaan bij het hier en nu, vandaar ook onze tagline 'Caught up in this moment'. Een analoge horloge sluit hier perfect bij aan, omdat het een instrument is dat de tijd op een eenvoudige manier weergeeft.'J & N: 'Via Kickstarter hebben we rechtstreeks contact met de eerste kopers. We stellen ons wereldwijd open voor reacties en leren zo meteen of er interesse is.Een maand lang kunnen we onze horlogecollectie op Kickstarter aan een gereduceerde prijs aanbieden. Wanneer voldoende mensen een bestelling plaatsen voor 22 november, dan worden zij de eersten die ons horloge dragen vanaf maart.Ook hebben we voor Kickstarter gekozen omdat het een veilig crowdfunding platform is. Als we ons doel niet halen, dan blijft alles netjes op de rekening van de crowdfunders. Pas als we voldoende bestellingen hebben op 22 november wordt het geld aan ons overgemaakt. Voor ons is het dus alles of niets!'J & N: 'Aan de reacties te zien is het Belgische publiek er meer dan klaar voor! Veel van onze kopers zijn voor het eerst op Kickstarter gekomen net om ons horloge te kopen.In de States en zelfs in onze buurlanden is het concept al langer gekend en zijn veel mensen op Kickstarter niet meer aan hun proefstuk toe.We hebben het horloge volledig zelf ontworpen. Pas als we voldoende bestellingen hebben, kunnen we onze creatie op de markt brengen. Door nu een horloge te bestellen ben je er zeker van als eerste een Jakhals horloge te dragen. Als dank om onze droom mee waar te maken, geven we een grote korting tijdens de Kickstarter-campagne, dus loont het de moeite om onze campagne nu te steunen.'J & N: 'Je kent ze wel, de iconische zonnebrillen met het tortoise patroon. Deze frames worden vaak gemaakt uit acetaat. Wij gebruiken dit modieuze materiaal als rand van onze horloges. Omwille van de handgemaakte patronen wordt elk horloge een uniek stuk.'J & N:'Dit was voor ons een evidentie, net zoals onze keuze voor krasbestendig saffierglas, hoogwaardig staal en cellulose acetaat. Van bij het begin hebben we materialen geselecteerd die het dagelijkse leven kunnen doorstaan.Naast het feit dat vegetaal gelooid leer mooier wordt met de jaren, maakt het milieuvriendelijke productieproces het voor ons een must om hiermee te werken.Door deze kwaliteitskeuze willen we de huidige 'wegwerpcultuur' tegengaan. Zo zetten we meteen de toon voor onze volgende collecties.'J & N: 'De voortdurende stroom aan informatie en prikkels uit onze digitale wereld is vaak overdonderend. We geloven dat mensen nood hebben aan de rust die analoge producten brengen. Analoge horloges tonen de tijd op een heldere manier. Drie wijzers op een contrasterende wijzerplaat. De kroon van het horloge staat op drie uur. Je herkent onmiddellijk de bediening en je hoeft niets te ontcijferen. Aan deze herkenbaarheid en eenvoud willen we niet komen. Ons horloge toont simpelweg de tijd.'J & N: 'We willen meteen duidelijk maken dat Jakhals niet uitgesproken vrouwelijk of mannelijk is. Door onze stijl en ontwerpkeuzes geloven we dat ons horloge zowel door haar als door hem gedragen kan worden.'Lotte Philipsen