Tweedehands luxetassen van vooral Franse luxelabels als Hermès en Chanel doen het goed, zo goed zelfs dat het bekende veilinghuis Christie's er een aparte afdeling voor in het leven riep. De Hermès Birkin versloeg als belegging zelfs de koers van het goud, met een jaarlijks rendement van 14,2%, zonder een enkele prijsdaling, zelfs in jaren van recessie. 'De markt is wereldwijd aan het groeien', vertelt Birgit de Jager van Labellov, gespecialiseerd in de verkoop van tweedehands luxetassen. 'De negatieve bijklank van 'tweedehands' is helemaal verdwenen. Mensen beseffen dat er geld in hun kleerkast of kelder ligt en zijn bereid om te verkopen. Daardoor is er wel veel concurrentie gekomen, de grootste concurrent vandaag is de particulier zelf die zijn tas verkoopt via sites als eBay. Grote merken die vroeger wel wat wantrouwig waren tegenover resellers sluiten hen nu in de armen. Het is geen concurrentie meer, maar een aanvulling. Soms verkoopt iemand twee Delvaux-tassen om zich met de opbrengst een nieuwe Brillant te kunnen aanschaffen. Stella McCartney heeft zelfs al een deal gesloten met de Amerikaanse verkoopsite The RealReal (wie er spullen van Stella verkoopt, krijgt een voucher voor haar shop, red.) en ook LVMH zou plannen hebben om met resellers samen te werken.'

Flap Bag, Chanel.

'Het zijn vooral de klassiekers van de grote huizen die het goed blijven doen', gaat De Jager verder. 'De Brillant van Delvaux, de Classic Flap Bag van Chanel, de Speedy en Neverfull van Louis Vuitton, de Lady Dior... blijven het best hun waarde behouden.'

Birkonomie

'De echte uitschieters zijn de Birkin en de Kelly van Hermès, die modellen zijn zo schaars dat ze vaak meer opleveren dan wat ze in de winkel gekost hebben.' Wie een Hermès-tas koopt voor 20.000 euro kan die afhankelijk van de populariteit, het leer, de kleur en de grootte verkopen voor gemiddeld 60 tot 150 procent van wat ervoor betaald werd. De meeste topdesignerhandtassen zoals Chanel, Louis Vuitton en Gucci zullen in waarde dalen. 'De beste investering is een Hermès, vooral de Birkin,' beaamde Matt Rubinger, hoofd van Christie's tassenexperts, al eerder. De goedkoopste Birkin kost 7000 euro, maar er is een wachtlijst waar je als gewone sterveling niet zomaar op komt. 'De interessantste investering is de Birkin Himalaya met diamanten afwerking.' In 2017 ging in Hongkong een Hermès Birkin Himalaya voor omgerekend 320.000 euro onder de hamer, in Londen voor 182.000 euro. Himalaya verwijst naar de kleur van de tas, die lijkt op de besneeuwde bergketen. Wat de tas zo bijzonder maakt is dat ze zeldzaam is. De handtas is heel moeilijk te produceren, Hermès maakt er dan ook maximaal twee per jaar. Je hand op een Himalaya leggen vergt dus meer dan alleen veel geld, zelfs heel goede klanten bij het huis slagen daar niet in. Victoria Beckham hoort met ruim 100 Birkins bij de top drie van de grootste Birkin-verzamelaars ter wereld en werd ook al met een Himalaya gespot, zij het zonder diamanten.

Birkin, Hermès.

Dan maar een Celine

Is Hermès te hooggegrepen, dan zijn er nog Louis Vuitton, Chanel en Celine. Die laatste kun je niet online shoppen, waardoor ze schaarser zijn en dus ook tweedehands waardevol. Bij Louis Vuitton is er een verschil tussen de seizoensgebonden limited editions en de klassiekers - monogramprint en reistassen - die al decennialang hun waarde behouden en dus een veilige belegging zijn. Maar het kan ook net interessant zijn om voor unieke stukken te gaan. Die breken dikwijls records op de veiling. Aanraders zijn limited editions van klassiekers als de Lady Dior of Fendi Peekaboo in exotisch leer. Ook de unieke modellen die Chanel speciaal voor de catwalk maakt, zijn erg gezocht. 'De Chanel Timeless is een van de meest gezochte klassiekers vandaag', vertelt Marie Blanchet, hoofd Vintage bij Vestiaire Collective. 'Een tas die lang minder populair was, maar nu een comeback maakt, is de Fendi Baguette uit de jaren 2000. De prijzen variëren volgens vraag en aanbod, sommige vintage tassen zijn duurder dan hun nieuwe versies, maar dat gebeurt zelden. De duurste vintage tas was een Hermès Kelly van smaragdgroen krokodillenleer uit 1983 voor 31.000 euro.'

Lady Dior.

Tweedehands, niet oud

Er is een groot verschil met de monsterbedragen die op een veiling voor een Franse luxetas worden neergeteld, maar er waait eenzelfde wind door de markt van tweedehands luxekleding en -accessoires. Zo krijgen ook recente items een hogere verkoopprijs. Relatief nieuwe labels, denk aan Staud en Off-White, hebben soms ook een stabiele waarde. Off-Whites Binder bag verkoop je bijvoorbeeld voor de aankoopprijs. Viviane Van Werelyckhuysen van de Antwerpse tweedehandswinkel Rosier 41: 'Wij zitten in een lagere prijsklasse dan Labellov, Chanel doen we bijvoorbeeld niet - die verkopers stuur ik door naar Labellov. Wat bij ons wel goed gaat, is Balenciaga, Marc Jacobs, Margiela en Dries Van Noten - de trendy ontwerpers. Als ik daarvan iets in de winkel heb, gaat het snel. Mensen komen vooral omdat ze wat ze in de magazines zien, bij ons goedkoper kunnen vinden. Iets van Vetements is, omdat het zo gehypet wordt, binnen het uur verkocht. Dat is een reden waarom iets in waarde stijgt.' Dat merkt ook Birgit de Jager: 'Zowel Gucci als Dior heeft dit jaar een remake van een tas de catwalk op gestuurd - de Dior Boston Bag en Gucci Travel Bag met monogramprint van Gucci. We krijgen dan echt wachtlijsten voor de oorspronkelijke modellen uit de jaren negentig. Die gingen twee jaar geleden voor amper 160 euro van de hand, terwijl we nu niet meer kunnen volgen. Wij gaan er dan naar op zoek in heel Europa.' Marie Blanchet beaamt: 'De populairste tas op dit moment is de Dior Saddle Bag uit de vroege jaren 2000, een tas die we twee jaar geleden nog weigerden. Een vintage Dior Saddle Bag kost 50% minder dan de recente heruitgave, maar haalt tweedehands wel vier keer de prijs van een halfjaar geleden. De monogramversie is weg binnen de 24 uur.' Misschien toch maar gewoon gaan voor de handtas van je dromen, dat is ongetwijfeld de investering waar je het meeste plezier aan beleeft.