Tweedehands luxetassen van vooral Franse luxelabels als Hermès en Chanel doen het goed, zo goed zelfs dat het bekende veilinghuis Christie's er een aparte afdeling voor in het leven riep. De Hermès Birkin versloeg als belegging zelfs de koers van het goud, met een jaarlijks rendement van 14,2%, zonder een enkele prijsdaling, zelfs in jaren van recessie. 'De markt is wereldwijd aan het groeien', vertelt Birgit de Jager van Labellov, gespecialiseerd in de verkoop van tweedehands luxetassen. 'De negatieve bijklank van 'tweedehands' is helemaal verdwenen. Mensen beseffen dat er geld in hun kleerkast of kelder ligt en zijn bereid om te verkopen. Daardoor is er wel veel concurrentie gekomen, de grootste concurrent vandaag is de particulier zelf die zijn tas verkoopt via sites als eBay. Grote merken die vroeger wel wat wantrouwig waren tegenover resellers sluiten hen nu in de armen. Het is geen concurrentie meer, maar een aanvulling. Soms verkoopt iemand twee Delvaux-tassen om zich met de opbrengst een nieuwe Brillant te kunnen aanschaffen. Stella McCartney heeft zelfs al een deal gesloten met de Amerikaanse verkoopsite The RealReal (wie er spullen van Stella verkoopt, krijgt een voucher ...