Het Nederlandse label probeert met haar zonnebrillen de zonnige kant van plastic te tonen. Na de zonnebrillen van bioacetaat en de ecologische optische lijn eerder dit seizoen, pakt het sustainable zonnebrillenlabel uit met een volgende mijlpaal: alle zwarte Dick Moby brilmonturen worden vanaf nu gemaakt van 97% gerecycleerd industrieel plastic.

Maar ook de ontwerpen mogen er wezen. Met hun duurzame en stijlvolle verhaal wisten ze zonnebrillenlovers te overtuigen en ook luxewinkels zoals Colette zijn fan.

Welke achtergrond hebben jullie?

Robbert: Ik heb modeontwerp gestudeerd en stage gelopen bij A.F. Vandevorst. Voor Tim en ik Dick Moby lanceerden, heb ik een paar jaar een modelabel gehad samen met een vriendin. Dat was relatief succesvol, maar we waren ook heel naïef. Het was een leerrijke periode, maar we waren niet opgewassen tegen de crisis in 2012. Toen werd het echt moeilijk om te blijven groeien.

Tim heeft voor Dick Moby een online mediabureau gehad, waar hij de marketing & grafische kant deed. Op een gegeven moment wilde hij iets meer doen dan campagnes bedenken voor anderen en is hij eruit gestapt.

Waarom besloten jullie om zonnebrillen te maken van gerecycleerd plastic?

Robbert: We hebben allebei een achtergrond in zeilen en surfen. Tim is, toen hij uit zijn bedrijf stapte, een half jaar gaan surfen en botste daar overal tegen plastic aan. Zelfs op kleine strandjes waar niemand kwam, lag toch plastic. We vroegen ons af hoe dit kan en waarom we zo slecht omgaan met deze grondstof.

Met Dick Moby willen we tonen dat plastic een mooie grondstof is.

Met Dick Moby willen we tonen dat plastic een mooie grondstof is. Het is het materiaal bij uitstek dat vreselijk veel vervuiling teweegbrengt. Dat komt omdat het als wegwerpmateriaal zien. We moeten afstappen van die manier van denken. Andere materialen zoals hout, staal en edelmetalen hebben een betere reputatie en worden minder als wegwerpproduct beschouwd. Mensen willen het lang koesteren en recycleren. Dat willen we ook met plastic doen.

Wat we willen uitstralen, is dat we met kleine stappen vooruit proberen te komen en gaandeweg mensen erbij willen betrekken en inspireren. Soms lijkt het alsof we stilstaan, maar dat wil niet zeggen dat we niks doen. We hebben bijvoorbeeld net een poetsdoekje van petflesjes gemaakt. Dat is een grote overwinning voor ons, ook al zie je dat als consument niet meteen zo.

We willen dat alle details kloppen en zo duurzaam mogelijk zijn. Daarom hebben we naast onze duurzame brillen en gerecycleerde poetsdoekjes ook brillenhouders van gerecycled leer.

Hoe moeilijk of gemakkelijk is het om plastic te recupereren in duurzame producten?

Robbert: (Lacht) Toen we begonnen, dachten we een bril te maken van gerecycleerd plastic. Dat bleek veel moeilijker dan gehoopt. We zijn toen op zoek gegaan naar een manier om kwaliteitsvolle brillen te maken van bio-afbreekbaar plastic, met succes (nvdr. De brillen gaan niet over tot afbraak op je neus, geen zorgen). Voor deze brillen gebruiken we geen olie of giftige weekmakers.

© Dick Moby

Toen we ontdekten dat we nog niet konden recycleren, maar wel een bril konden maken die geen negatieve impact heeft op de natuur, vonden we dat ook een goede oplossing en een goede manier om plastic in te zetten. Intussen hebben we technologische vooruitgang geboekt en kunnen we voor de zwarte monturen 97% gerecycleerde brillen aanbieden. Zo zetten we steeds stapjes vooruit.

Onze focus ligt niet enkel op recyclage, maar ook op plastic die de natuur niet beschadigt. We werken samen met Mazzucchelli, de marktleider in de productie van acetaat, voor onze vernieuwende plastic brillen.

Hoe duurzaam is het productieproces? Zowel op gebied van ecologische impact als de arbeidsomstandigheden?

Robbert: We werken samen met fabrieken uit Italië, waar de werknemers onder goede arbeidsomstandigheden werken. We bezoeken de fabrieken regelmatig zelf en willen iedereen kennen die werkt aan ons product. We vinden het heel belangrijk om de arbeidsomstandigheden met onze eigen ogen te kunnen zien.

Het maken van het acetaat voor onze biologisch afbreekbare brillen is niet zo schadelijk omdat er geen olie aan te pas komt. In het geval van de gerecycleerde brillen, werken we met productie-afval.

Hoe reageren klanten op jullie duurzame zonnebrillen?

Robbert: Positief, ze vinden het een leuk idee. Sommige klanten hechten meer waarde aan het duurzaamheidsverhaal dan anderen, maar we willen ook een brillenmerk zijn dat bekendstaat voor haar ontwerp.

Ons doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken

Zijn jullie in het dagelijks leven ook bezig met duurzaamheid?

Robbert: Ja, thuis en op het werk, overal zijn we ermee bezig. We scheiden al ons afval en motiveren iedereen om zo min mogelijk plastic of wegwerpproducten gebruiken. Op je werk kan je meer impact hebben dan individueel, omdat je meer dan een enkele consument bent. Als we in grote hoeveelheden afnemen, kunnen we bijvoorbeeld eisen dat we bepaalde dingen niet in plastic verpakt binnenkrijgen.

We hopen dat over tien jaar wat wij doen als normaal gezien wordt en dat wij dan weer een stap vooruit hebben gezet.

In Noord-Europa leven mensen al redelijk bewust, we vinden recycleren bijvoorbeeld erg normaal. Toch staan we nog maar aan de wieg van wat er te bereiken valt. We hopen dat over tien jaar wat wij doen als normaal gezien wordt en dat wij dan weer een stap vooruit hebben gezet.

Welk ander duurzaam project vinden jullie erg inspirerend?

Robbert: De jonge Nederlander Boyan Slat, de uitvinder van Ocean Cleanup Array, die de kracht van de oceaan gebruikt om plastic te verzamelen is een grote inspiratie. Maar ook het eerlijke chocolademerk Tony Chocolonely's is inspirerend.

Ik denk dat je voor alle façetten slimme mensen nodig hebt die duurzaam werken. Er zijn voor iedere stap van de kringloop mensen die hun expertise kunnen inzetten. Sommigen denken dat ze dat allemaal zelf moeten doen, maar er zijn heel veel intelligente en handige mensen die hun steentje kunnen bijdragen.

Surf naar www.dick-moby.com voor meer info en de webshop van het duurzame brillenmerk.