1 Food - Suiker en co.

Suiker is de gevaarlijkste drug, van gluten word je dik en koemelk is voor kalfjes. De voedseldogma's tieren welig. Verwacht in 2018 maar een tegenbeweging. In Wenen is er de Guerilla Bakery van drie zussen die gezegend zijn met een fikse dosis je-m'en-foutisme.
...

Suiker is de gevaarlijkste drug, van gluten word je dik en koemelk is voor kalfjes. De voedseldogma's tieren welig. Verwacht in 2018 maar een tegenbeweging. In Wenen is er de Guerilla Bakery van drie zussen die gezegend zijn met een fikse dosis je-m'en-foutisme. Op hun etalage staat in grote letters dat ze met échte suiker werken en hun eerste kookboek doopten ze Zuckerorgasmus. Oerzoet, palmsuiker of stevia komt er bij hen niet in. Ook gluten worden hier omarmd. Deze nuchtere trend krijgt ruggensteun uit wetenschappelijke hoek. Diëten die bepaalde voedingsstoffen zoals gluten mijden, oogsten kritiek. Op een Europees congres in mei toonde de Spaanse dokter Joaquim Calvo Lerma aan dat glutenvrije producten meer vet en minder proteïnen bevatten dan de producten die ze vervangen. Wie niet lijdt aan coeliakie (ernstige glutenallergie) wordt van een glutenvrij dieet juist ongezonder en heeft meer kans op hart- en vaatziekten en obesitas. In 2018 wordt de papa hét nieuwe rolmodel. Lidewij Edelkoort, 's werelds bekendste trendwatcher, zegt al jaren dat vaders een grotere rol opeisen in het gezin én in de maatschappij. "In metropolen overal ter wereld duiken jonge papa's met kinderen op hun arm op. Een belangrijke maatschappelijke evolutie die voor het eerst in de geschiedenis een generatie kinderen creëert die evenveel aandacht krijgen van de vader als van de moeder. Door die nieuwe vaderrol ontstaat er een nieuw archetype man dat zachter en romantischer is. Een type met wat langer haar en een baard of snor. Ook jagen, verzamelen en tuinieren horen daarbij. Kortom: de man van morgen zit midden in een emancipatieproces", voorspelde Edelkoort vijf jaar geleden al. Nu begin je die papahype echt terug te zien in de modewereld. Tijdens het laatste mannendefilé van Balenciaga liepen verschillende vaders mét kinderen op de catwalk. De bijbehorende trend wordt dad style genoemd. Enkele uitdragers zijn Kanye West, John Legend en David Beckham. Zij maken typische oncoole items - zoals runners, windjassen, polo's, opgetrokken sportkousen en gestreepte hemden, weer hip: van norm- core tot dadcore. Volgens Hilde Francq "zien de papa's van nu er cool uit en mixen ze mannelijkheid met een zorgzaam karakter." Er ontstaat ook een heel jargon rond de papatrend. Na de aantrekkelijke moeder - aka Milf - is er ook de Dilf. En de dad bod is een papalijf met hier en daar wat zachte rondingen. "Op kantoor worden we om de 12 minuten en 44 seconden gestoord. Door onze collega's, maar ook door onze eigen smartphone. En dat is nefast. Wie op meerdere schermen tegelijk werkt, verliest 30 tot 40 % van zijn concentratie. Dat is meer dan wanneer je marihuana rookt."Woorden van trendwatcher Herman Konings, die voor 2018 een vernieuwde aandacht voor focus voorspelt. En dat is nodig. Want we hebben onze productiviteit opgeofferd om altijd en overal 'mee' zijn. Dagelijks zitten we 10 uur aan ons scherm gekleefd, dat is 152 dagen per jaar en 32 jaar van ons leven. Die schermen slorpen niet alleen onze tijd op, maar ook onze concentratie. In Amerika duiken er veel bedrijfjes op die mensen helpen om te focussen. Bijvoorbeeld Cave Day: een dag in een afgesloten ruimte met slechts één scherm en slechts één taak die dezelfde dag af moet zijn. Er wandelen procrastination nannies rond die je aanmanen om aan je taak te beginnen. Het grotconcept is een groot succes. "Je bent om 15u30 klaar, in plaats van om 17u30 niet klaar. Kortom: je bent opgelucht in plaats van gefrustreerd", analyseert Konings. Voor 2018 worden concentratie en focus de heilige graal. Volgens Tom Palmaerts richten we in 2018 onze ogen best op de moslimgemeenschap. "Als het gaat om ondernemerschap, kijk dan eens wat verder dan Silicon Valley. In de moslimwereld gebeuren veel interessante dingen. Er ontstaan bijvoorbeeld ontelbare datingapps, specifiek voor moslims, maar ook apps met tips hoe je moet bidden. De nieuwe start-ups zijn niet meer bij te houden. Daarom doop ik deze trend M-Innovation", aldus de man die Trendwolves oprichtte. Maar de trend gaat verder dan apps. Ook qua reizen, mode en beauty wordt erop los geïnnoveerd in de moslimwereld. Zo is er nieuwe 'ademende' nagellak (die water en lucht doorlaat) zodat ook moslima's die mogen dragen. Ook Nike heeft begrepen dat moslima's, mipsters (moslimhipsters) en gummy's (global urban muslims) een doelgroep zijn om rekening mee te houden. Sinds vorige maand is de eerste sporthijab verkrijgbaar, gemaakt van ademende hightechstoffen. In 2018 volgt er een uitgebreidere collectie met meer kleuren. Een stap in de goede richting om de sportwereld meer inclusief te maken, meent de Olympische schermster Ibtihaj Muhammad, die de hijab uittestte. Tom Palmaerts: "Onder mipsters zie je heel krachtige vrouwen opduiken, vooral op Instagram. Zoals Leah Vernon: voluptueus, modebewust, gescheiden, zwart, moslima en heel open over haar issues. Dit zijn geen influencers die enkel uit zijn op goodies, zoals je in België vaak ziet, maar vrouwen die heel veel invloed hebben. Dit soort vrouwen helpt moslimmillennials in de kijker te zetten. In 2018 zal dat alvast zeker het geval zijn." In 2018 opent in een buitenwijk van de Nederlandse stad Almere het eerste zelfvoorzienende dorp: ReGen Village. Dit pilootproject met honderd huizen mikt op jonge gezinnen die duurzaam willen wonen. In deze zogenaamde 'agrihood' zullen de bewoners dichter bij de natuur leven en die ook volop gebruiken. Ze wekken hun eigen energie op, zuiveren hun eigen water en kweken hun eigen voedsel. Ook alle afval - van huisvuil tot gft - recycleren ze zelf tot nieuwe grondstoffen. Vandaar de naam ReGen; die is afgeleid van regeneratief. James Ehrlich, oprichter en CEO van ReGen Villages, noemt zijn vastgoedbedrijf "de Tesla van de ecodorpen". Het is zijn missie om duurzaam leven gemakkelijker te maken en om onze levensstijl te veranderen "van ego naar eco". De wijk is ook sterk gericht op samenleven. En dat zal nodig zijn, want tegen 2050 zullen er tien miljard wereldburgers zijn. Daardoor stijgt ook de vraag naar drinkwater, energie en voedsel. Zelfvoorzienende dorpen - genre ReGen - kunnen daarop een antwoord bieden. Na Almere komen er nog dorpen in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland en ook België. Daarna volgt de rest van de wereld. Een ander interessant project is Neom: een volledig nieuwe stad in Saudi-Arabië bedacht door kroonprins Mohammed bin Salman. "A start-up the size of a country", noemt hij het zelf. In 2018 begint hij te bouwen en tegen 2025 moet het af zijn. De komende jaren wil de kroonprins vijf miljoen westerlingen lokken naar de stad in spe, met z'n 25.000 vierkante kilometer haast even groot als België. Het wordt een hoogtechnologische, vernieuwende, zelfvoorzienende en volledig duurzame stad die leeft van wind- en zonne-energie, best opmerkelijk voor een land dat haast alles te danken heeft aan olie. Hilde Francq, van het gelijknamige kleurtrendbureau, voorspelt veel invloed van de Shakers, een strenggelovige communegemeenschap die haar hoogdagen kende in 19de-eeuws Amerika. Hun uiterst sobere meubels doken drie jaar geleden al op bij de toonaangevende Parijse vintage designdealer François Laffanour van Galerie Downtown. Die trend zet nu dus door, aldus Francq. "Het ambachtelijk design in natuurlijke materialen en tinten van de 18de-eeuwse Shakers maakt een opgang. Daarbij hoort ook een upgrade van schoonmaakmaterialen. Zo zullen we veel mooie borstels zien opduiken." Wij selecteerden alvast een paar kanshebbers voor een zichtbaar plekje in je keuken. Want wat functioneel is, mag ook mooi zijn. Laat de voorjaarsschoonmaak maar komen. Gaan we ooit in een virtueel huis wonen en op virtuele banken zitten? Het lijkt onmogelijk, maar dat dachten onze grootouders ook van virtueel geld. In 2018 zetten augmented en virtual reality wat voorzichtige stapjes in ons leven. Vier voorbeelden: 1. In de luchthaven van Dubai opent deze zomer een VR-aquariumtunnel. Als je er doorheen wandelt lijken de vissen naast en boven je te zwemmen, maar eigenlijk vervangt deze tunnel de douanecontrole. Er zitten talloze camera's in verstopt met gezichtsherkenning die je identiteit controleren, sneller én nauwkeuriger dan een douanier die je paspoort checkt. Het VR-aquarium verbergt niet alleen de camera's, het zorgt er ook voor dat je in alle richtingen kijkt, waardoor je gezicht beter gescand kan worden. 2. Albert Heijn experimenteert als eerste supermarkt met augmented reality. Als je via je smartphone naar een de producten van hun eigen merk kijkt, ontdek je meer dan wat er op de verpakking staat. Bijvoorbeeld de oorsprong van de ingrediënten, maar ook recepten of wijntips. Het kan ook veel verder gaan, zoals wisselende etiketten voor Kerstmis, Pasen of promoties. In juli lanceerde AH het project met 35 verse producten zoals vis en vlees, maar in 2018 wordt dat verder uitgebreid. Je moet hiervoor wel de app AH Productscanner downloaden. 3. In het nieuwe restaurant Sagaya Ginza in Tokio worden interactieve animaties van de natuur op de tafel geprojecteerd. De natuurbeelden reageren op de borden die op tafel worden gezet en op je eigen bewegingen. Zo beïnvloeden ze je smaakbeleving. Tijdens de avond passeren alle vier de seizoenen. Dat wordt nog versterkt door de bijpassende muziek. 4. Wil je een nieuwe bank kopen, dan kun je hem via de nieuwe app IKEA Place al eens testen in je interieur. Dankzij augmented reality check je of die bank niet te groot is, en of rode of zwarte stoelen het mooist bij de tafel passen. Je kunt er ook foto's of video's van maken. In de catalogus zitten nu meer dan 2000 - vooral grote - producten, zoals zetels, eettafels en opbergrekken. De app werd ontwikkeld met ARKit, een nieuwe tool van Apple waarmee ontwikkelaars gemakkelijker, goedkoper en realistischer AR kunnen implementeren in apps. Ook bol.com heeft al een app waarmee je je meubels voor aankoop virtueel kunt testen. Quid pro quo, noemt Herman Konings een belangrijke toekomsttrend. Voor wat, hoort wat; het klinkt een beetje negatief. Maar Konings ziet het positief, een soort ruilhandel van diensten. We helpen elkaar. Als voorbeeld noemt hij de Finse afdeling van autoverhuurbedrijf Avis. In het weekend (wanneer er weinig auto's verhuurd zijn) mogen jongeren gratis een auto huren. Maar in ruil moeten ze wel taxi spelen voor een bejaarde die moeilijk ter been is. "Een win-winsituatie voor iedereen. Avis komt op de radar van jongeren én ze doen aan sociaal ondernemerschap. De jonge gasten hebben een gratis auto en de bejaarden een gratis lift. Maar eigenlijk gaat het om veel meer dan die auto. Zo'n ritje opent het gesprek en slaat een brug tussen de verschillende generaties. Bovendien doorbreek je de eenzaamheid waarmee veel bejaarden kampen, zeker in de donkere Scandinavische wintermaanden," legt Konings uit. Een ander voorbeeld is Room in Return: een Amsterdams idee waarbij studenten gratis een kot huren in ruil voor huishoudelijke klusjes bij hun huurbaas. Bijvoorbeeld babysitten, schoonmaken of de hond uitlaten. Twee Amsterdamse universiteiten bieden via de vzw VoorUit hun studenten een kot aan als ze zich tien uur per week inzetten voor de wijk waar ze wonen. Dat gaat van Nederlandse conversatieles tot koken met de buren. Het doel: sociale cohesie.