Met de jaren nemen auto's in omvang toe, bij de Range Rover is die groei zelfs behoorlijk indrukwekkend. De jongste generatie is goed op weg luxueuze mastodonten te worden. Om die reden is de verschijning van de wat zwieriger Range Rover Sport (15 cm korter, iets eleganter en met een kortere wielbasis) verheugend. Ook voor wie de prijs van de grote Range (vanaf 63.500 euro) stilaan wat te hoog vindt. De Sport staat er, met de V6-turbodiesel van Jaguar-origine,...

Met de jaren nemen auto's in omvang toe, bij de Range Rover is die groei zelfs behoorlijk indrukwekkend. De jongste generatie is goed op weg luxueuze mastodonten te worden. Om die reden is de verschijning van de wat zwieriger Range Rover Sport (15 cm korter, iets eleganter en met een kortere wielbasis) verheugend. Ook voor wie de prijs van de grote Range (vanaf 63.500 euro) stilaan wat te hoog vindt. De Sport staat er, met de V6-turbodiesel van Jaguar-origine, al voor 50.000 euro en komt daarmee in rechtstreekse concurrentie met de BMW X5 en zijn zes-in-lijn turbodieselmotor die we ook nog in de grote Range Rover terugvinden. Die V6 van de Sport levert overigens een ietsje meer vermogen dan de BMW-motor. Net zoals de Discovery krijgt de Sport een zelfdragend koetswerk met een extra onderstel mee, terwijl het uiterlijk helemaal Range Rover is, zij het wat lager en sportiever. Ook het interieur komt uit de Range, maar een belangrijke nieuwigheid bezorgt de Sport een eigen persoonlijkheid : de Dynamic Response. Die elektronisch gestuurde actieve ophanging zorgt ervoor dat de rol- en duikneigingen geneutraliseerd worden en dat betekent op de weg een fameuze stap voorwaarts. De wegligging van de Range Sport is zonder meer indrukwekkend. Het systeem zit standaard op de V8- supercharged, maar is een optie op de turbodiesel. Is de Range Sport met de Dynamic Response, zijn zestrapsautomaat en zijn zeer hoge rijcomfort een beetje de koning van de weg geworden en kan hij met die kwaliteiten de andere SUV's probleemloos naar de kroon steken, zijn afkomst verloochent hij geenszins. Land Rover heeft zijn reputatie gemaakt op het terrein en ook de Sport zet die traditie voort. Dat blijkt zowel uit de aanwezigheid van een reductiebak met zeer korte versnellingen als uit het elektronisch gestuurde Terrain Response-systeem met zijn vijf programma's, die via een eenvoudige draai aan de knop op de middenconsole kunnen worden aangesproken. De prestaties van het systeem dat zowel de werking van de differentiëlen, transmissie, motor, als ophanging en remmen beïnvloedt zijn adembenemend. Zodat we geneigd zijn te schrijven dat de Sport voorlopig de meest performante Land Rover is. Zowel op als naast de weg. Net zoals bij de Discovery, blijft er één handicap bestaan : de Sport weegt bijna 2,5 ton en dat laat zich bij een kickdown voelen. De omschrijving 'Sport' verbleekt daarbij toch wel. Maar in tegenstelling tot bij de Discovery valt het verbruik dan weer mee. Aan het eind van de rit van ongeveer 800 km kwamen we op een gemiddelde van 11,1 liter/100 km uit. Pierre Darge