Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Amsterdam is nooit een grote autosalon geweest, maar dit jaar vallen twee heuse evenementen op. Volvo pakt uit met de nieuwe S80 en Alfa Romeo maakt zijn opwachting met de Brera.

Volvo verkocht vorig jaar wereldwijd zo’n 407.000 auto’s, dat is een kleine terugval met 1,4 procent. Toch lijken de Zweden sinds de lancering van de XC90 op rozen te zitten. De SUV blijkt zo’n succes dat vijftienduizend klanten een bestelbon tekenden zelfs voor ze een proefrit konden maken. Intussen zijn er al een kleine veertigduizend van verkocht, nu is beslist de capaciteit van vijftig- naar zestigduizend op te voeren. En het blijft maar prijzen regenen. Momenteel telt het ontwerp al zestien awards, waaronder die van Truck of the year en SUV of the year in de Verenigde Staten.

Met de vernieuwde S80 wil Volvo vanaf dit jaar een stevige voet in huis krijgen in het segment van de luxueuze zakenauto. De vernieuwingen betreffen een aantal stijlelementen, zoals het meer afgeronde front en de hertekende achterzijde, evenals nieuwe portierpanelen en instrumenten die geïnspireerd zijn op het onlangs geïntroduceerde R-concept. Maar ook op het vlak van de rijeigenschappen wordt een grote stap voorwaarts gedaan. De S80 is verkrijgbaar met het Four C-concept (Continuously Controlled Chassis Concept) dat eerder al op de S60R en de V70R werd geïntroduceerd. Het gaat om een chassismanagementsysteem dat in de twee vorige modellen sportiviteit beoogde en bij de S80 vooral het comfort ten goede wil komen.

Het principe bestaat erin de rijomstandigheden elektronisch te detecteren, te analyseren en elke schokdemper daaraan aan te passen. Bij het nemen van een bocht zal de Four C de stugheid zo regelen dat de druk op het wegdek optimaal over de vier wielen wordt verdeeld, wat een zeer precieze besturing mogelijk maakt. Tijdens het remmen en accelereren houdt het systeem het koetswerk automatisch parallel met het wegdek, zodat het ‘duiken van de neus’ op het ‘inzakken van de achterzijde’ wordt vermeden. Zelf kan de rijder kiezen tussen een sportieve (meer grip, snellere stuur- respons) dan wel een comfortabele instelling. Toch werd het systeem zo geprogrammeerd dat het in noodgevallen automatisch de beste keuze maakt, op zo’n moment wordt de voorkeur van de chauffeur even genegeerd. Bij een plotseling uitwijkmanoeuvre stelt het systeem automatisch de dempers op veilig, zodat de rolneiging tot een minimum wordt beperkt en een optimale wielgrip en minimale remafstand gegarandeerd worden.

De S80 wordt in het voorjaar verwacht met een prijs vanaf 31.300 euro. Voor de Four C wordt 1580 euro extra gerekend.

Na het vertrek van Walter de Silva, die zowel de 156 als de 147 tekende, vreesden intimi dat Alfa Romeo de beste styling kwijt was. In Amsterdam blijkt evenwel dat het de Milanezen menens is met de vernieuwing van het 156-gamma. Dat zal uit een kwartet bestaan. Naast de berline, de Sportwagon en de onvermijdelijke Spider komt er een bloedstollend mooie coupé, de Brera (genoemd naar de beroemde Milanese kunstschool waar de Bugatti’s hun opleiding kregen). De styling van de Brera werd aan Italdesign van Giorgetto Giugiaro toevertrouwd. Het resultaat is zowel verbluffend mooi als zeer aansluitend bij de Alfa-traditie.

De Brera is slechts 1,29 meter hoog, en minder breed (1,89 meter) dan op het eerste gezicht lijkt. De behoorlijke com-pacte coupé kreeg een voorruit mee die over het hele dak doorloopt en twee vleugeldeuren. De nieuwkomer wil zich met de allerbeste meten. Daarom opteert de constructeur voor een centraal voorin gemonteerde V8 die zo’n 400 pk op de vier wielen moet overzetten, al blijkt het rijdende prototype alleen op de achterwielen aangedreven.

Voor de productie is het wachten tot in 2005.

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content