Door Pierre Darge
...

Door Pierre DargeAfgaand op de naam, lijkt de Volvo C70 een grote coupé-cabrio, maar in werkelijkheid gaat het om een middenklasser uit het D-segment, waar de BMW 3 en de A4 thuishoren. Dat komt doordat de nieuweling op het platform van de S40/V50 staat en daardoor op slag 14 cm korter uitvalt dan de vorige generatie. Geheel volgens de nieuwe trend klapt het vaste dak in drie delen weg, waardoor het theoretisch beter gestapeld wordt in de koffer en dus meer ruimte vrijlaat. Ook al duurt het geheel automatische opklappen iets langer dan we gewend zijn. Die oplossing resulteert in een mooie, vlakke kofferlijn, het volume in de cabriostand is met 200 liter wel aan de krappe kant. Over zijn coupéstand - 404 liter én een skiluik voor lange voorwerpen - hoort u ons niet klagen. De koper van de C70 heeft de keuze uit drie motoren, waarvan twee op benzine lopen : een 2.4 en een 2.5 turbo met een flinke 220 pk. Zelf kozen we voor de redelijkheid en een D5 2.4 liter turbodiesel, gekoppeld aan een vijftraps- automaat. Die moet een niet onaardig gewicht van bijna 1,8 ton meesleuren. Dat deed hij heel behoorlijk - al was die motor bij momenten ook duidelijk hoorbaar. En reageerde de automaat niet altijd even gezwind. Onderweg vonden we de C70 prima rijden, zeker met de kap op. In cabrio loopt het allemaal net iets minder stevig, al staat de rigiditeit (het eeuwige probleem van een auto waarvan het dak is afgehaald en de structuur daardoor verzwakt wordt...) op een behoorlijk niveau. In de stad zit de grote draaicirkel dan weer een beetje tegen en over het uitzicht naar achteren zullen we het maar niet hebben. We waren blij dat er parkeersensors op ons model gemonteerd waren, want zonder gaat het op de tast. Het dashboard is dan weer sober en overzichtelijk, terwijl de stoelen uitstekende steun bieden en achteraan bovendien strikt van elkaar gescheiden zijn. De C70 is een vierzitter, maar gezien zijn dubbele gezicht én zijn compacte afmetingen kan men achteraan geen wonderen verwachten. In de breedte en de hoogte zit alles prima, maar voor de benen is het niet echt royaal. Instappen is evenmin een vlotte bedoening. Op het gebied van de veiligheid scoort Volvo dan weer uitstekend en de C70 kreeg zelfs heuse hoofdairbags mee, die in de portieren werden gemonteerd. Uiteraard schieten bij een eventuele koprol veiligheidsbeugels omhoog. Qua uitrusting mag de koper zeker niet klagen. Zelfs de instapversie krijgt een airco, elektrische spiegels, een multifunctioneel stuur, radio/cd en een boordcomputer met cruise- control mee. Motor : vijfcilinder turbodiesel met een slagvolume van 2400 cm3, die via een automatische vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 185 pk/136 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 350 Nm bij 3250 toeren/minuut. Afmetingen : 458,2 cm (l), 183,6 cm (br), 140 cm (h) en 264 cm (wielbasis). Koffervolume : 404 liter/200 liter (cabrio). Verbruik in liter/100 km : 10,1 (stad), 5,7 (buiten stad), 7,3 (mix). CO2-uitstoot : 193 gr/km. Prijs, inclusief btw : 38.750 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 676,75 euro. Andere versies : 2.4 (34.750 euro), T5 (42.350 euro).