Deze site ligt achter een stapelloods, aan het oog onttrokken, van op straat zie je enkel een schoorsteen. Het complex geeft van buitenaf een vrij gesloten indruk. Maar dat versterkt juist de charme en de intimiteit van het interieur.
...

Deze site ligt achter een stapelloods, aan het oog onttrokken, van op straat zie je enkel een schoorsteen. Het complex geeft van buitenaf een vrij gesloten indruk. Maar dat versterkt juist de charme en de intimiteit van het interieur. Met zijn ontwerpbureau Ensemble-1 verbouwt Patrick Six vooral oude gebouwen. "Misschien is dat toeval, maar ik vertrek graag van een bestaande structuur. Die inspireert", vertelt hij. "Hier was ik meteen weg van dit gebouw met een oude fabrieksschouw. Ik heb trouwens aan het exterieur amper wat veranderd. Er werd wel wat bijgeschaafd en hier en daar kwamen er vensters, maar de geslotenheid en de algemene compositie bleven bewaard. Veel architecten breken de bestaande architectuur open met glaspartijen. Daarom is veel hedendaagse architectuur onrustig. Soms hoeven deze ingrepen niet eens." Ook aan de indeling van de ruimten werd er weinig gesleuteld. De grote ruimte waar de stoommachine stond werd de woonkamer, zeg maar woonzaal, met een vijf meter hoog plafond en een schitterende lichtinval, onder meer via de hoog geplaatste vensters aan de oostkant. Midden in deze ruimte ontwierp Patrick een mobiele kamer : "De zithoek rond de haard kan volledig worden afgesloten met gordijnen. Op die manier creëer je veel intimiteit die nodig is in zo'n grote ruimte." De zithoek kan helemaal of gedeeltelijk worden afgesloten, waarbij de gordijnen een kamerscherm vormen. Deze gordijnen zijn mooi, monumentaal en wekken sfeer op. Niet onbelangrijk in een industriële ruimte : ze verbeteren ook de akoestiek. Binnen merk je geen overdreven spel op van doorbrekingen. Alle ruimten blijven een zekere zelfstandigheid uitstralen. "Maar er is wel een band tussen de vertrekken," beklemtoont Patrick Six, "zowel de gevels als de meeste binnenmuren werden zwart geschilderd. Ik hou van deze kleur. Soms laat ik hem wel wat verzachten door er bijvoorbeeld wat rood aan toe te voegen. Zwart versterkt de band tussen binnen en buiten en schenkt de architectuur rust. Dat is zeker van belang in een oud fabriekspand met een complexe opbouw. Vergeet niet dat industriële ruimten eigenlijk niet bedoeld zijn om in te wonen. Als je dit wel doet, moet je er een ziel en rust aan geven." "Zo'n pand mag je ook niet te grondig verbouwen, anders verliest het zijn karakter en wordt het een banaal appartement", benadrukt Patrick Six. "Hier heb ik niet alleen de volumes bewaard, enkele oude katrollen laten hangen, maar heb ook de materialen gerespecteerd die er waren, zoals baksteen, betonvloeren en metalen ramen. Het doel was om een gebouw te creëren dat er over tien jaar, door al te drastische ingrepen, niet gedateerd zal uitzien en dat mits een opfrisbeurt weer helemaal aan de stijl kan worden aangepast." Architecten menen nogal snel dat hun zogenaamd sobere ingrepen tijdloos zijn. Niets is minder waar. Dat merk je bij het bekijken van gebouwen die tien of twintig jaar geleden werden verbouwd of gerestaureerd. Meestal is wat werd toegevoegd voorbijgestreefd en niet langer functioneel. Zo'n ingreep blijkt veelal veel moeite voor niets. Patrick heeft dit hier willen vermijden door het hedendaagse karakter van zijn woning vooral door de aankleding met kleuren, kunst en vintagedesign te realiseren. Patrick Six richtte al veel winkels, bars en nachtclubs in. Ook via zijn vriendschappelijke contacten met antiquairs, decorateurs en designantiquairs ontwikkelde hij een gevoel voor objecten. In dit interieur staat er geen enkel nieuw meubel, maar er is wel een overvloed aan vintage die hij onder meer vond in de collecties van Johan Dierickx en Frederic Hooft. Six werkte ook al een paar keer samen met de bekende Provençaalse decorateur Xavier Nicod die in L'Isle-sur-la-Sorgue een van de eersten was om vintagedesign aan te bieden. "Daardoor weet ik goed dat de aankleding van een interieur heel belangrijk is, want vergeet nooit dat wij in het noorden binnen leven en de woning voor 95 procent van binnen wordt beleefd." Info : www.e-1.beDOOR PIET SWIMBERGHE - FOTO'S JAN VERLINDE"Zwart versteRkt de band tussen binnen en buiten en schenkt de architectuur rust. Dat is zeker van belang in een oud fabriekspand met een complexE opbouw." "Veel architecten breken de bestaande architectuur open met glaspartijen. Daarom is veel hedendaagse architectuur onrustig. Soms hoeven deze ingrepen niet eens."