Attention all humans : planeet ZulupaPuwa houdt een feestje. Een intergalactische uitstap naar Planckendael, waar Walter Van Beirendonck en JBC volgende week de tiende verjaardag vieren van hun fantasierijke designerscollectie voor kinderen. Het goedmenende ruimtewezen Zulu, het alter ego van Van Beirendonck en hoofdpersonage van diens vestimentaire vervolgverhaal, is een begrip. "Het werkt omdat er vertrouwen is, en omdat ik me niet hoef in te houden", zegt de ontwerper over de stilaan uitzonderlijk lange samenwerking.
...

Attention all humans : planeet ZulupaPuwa houdt een feestje. Een intergalactische uitstap naar Planckendael, waar Walter Van Beirendonck en JBC volgende week de tiende verjaardag vieren van hun fantasierijke designerscollectie voor kinderen. Het goedmenende ruimtewezen Zulu, het alter ego van Van Beirendonck en hoofdpersonage van diens vestimentaire vervolgverhaal, is een begrip. "Het werkt omdat er vertrouwen is, en omdat ik me niet hoef in te houden", zegt de ontwerper over de stilaan uitzonderlijk lange samenwerking. Destijds tekende u voor drie jaar, of zes collecties. Het werden er twintig.Walter Van Beirendonck : Voor mij zijn ze voorbijgevlogen. Net omdat alles achter de schermen zo vlot loopt. Het eerste contact met Ann en Bart Claes (de kinderen van JBC-oprichter Jean-Baptiste, die het bedrijf samen leiden) dateert al van 2004, toen we samenwerkten rond veiligheidshesjes voor Levenslijn. Toen ze me voorstelden om avontuurlijke kinderkleding te maken, was er dus een vertrouwensband. De collectie mocht mijn signatuur dragen, ik kon op een integere manier een breed publiek bereiken, en de omkadering en coaching waren optimaal. Een commerciële opdracht waarbij je je grenzen kunt verleggen en tegelijk deel uitmaakt van een soort van familie : dat is uniek. ZulupaPuwa vond snel fans. De figuren en verhalen prikkelen de fantasie. Vanwaar die feeling met de doelgroep ?Op mijn onmiddellijke omgeving na heb ik weinig contact met kinderen, nogal wat feedback komt dus via JBC. Maar ik koester wel het kind in mezelf, en ik probeer met een open, onbevangen blik naar de wereld en mijn kledingcollecties te kijken. Dat maakt het ook zo leuk om voor kinderen te werken. Omdat ze spontaan en onbevooroordeeld zijn, kun je je als ontwerper wat meer veroorloven en er toch op vertrouwen dat ze meegaan in je verhaal. Bij elk project moet ik me op zeker moment focussen en andere dingen on hold zetten, maar het is niet alsof ik een knop omdraai wanneer ik aan kinderkleding werk. Mijn wereld bestaat hoe dan ook uit kleur, prints en uitbundigheid, allemaal dingen die kinderen aanspreken. Op dat vlak kan in de kindermode ook steeds meer. Vaste prik in de kleding en de verhalen zijn de positieve vibes en thema's als verdraagzaamheid en milieuzorg.Zulke ideeën maken deel uit van wie ik ben, en als ontwerper wil ik nu eenmaal met mensen communiceren, voor welke leeftijdsgroep ik ook werk. Wellicht pikken niet alle kinderen die boodschappen op, maar dan spreken ze de ouders misschien aan en starten die er een gesprek over. Ook dat kan ertoe bijdragen dat kinderen opgroeien met een open geest en tegelijk met twee benen in de wereld staan. Het smelten van de ijskappen, bedreigde diersoorten, hoe mensen soms met elkaar omgaan : van zulke zaken moeten we kinderen bewust maken. Maar onderschat ze niet. Kinderen beginnen al heel vroeg anders tegen de zaken aan te kijken. "Bah, dat is voor kinderen", vertelt een tienjarige je dan. Info : www.jbc.be, www.waltervanbeirendonck.com.WIM DENOLF