Audi heeft altijd grote inspanningen geleverd om vernieuwend uit de hoek te komen. Dat was al zo met zijn quattro, de vierwielaandrijving, en dat is steeds meer het geval met het toenemend gebruik van aluminium. Dat valt een stuk lichter uit dan staal en is ook een interessant, want makkelijk te recycleren materiaal. Gewichtsbesparing is niet evident, want door de lange waslijst van comfort- en veiligheidseisen van klanten en wetgever komen almaar zwaardere auto's op de markt, wat het effect van de zuiniger motoren grotendeels tenietdoet.
...

Audi heeft altijd grote inspanningen geleverd om vernieuwend uit de hoek te komen. Dat was al zo met zijn quattro, de vierwielaandrijving, en dat is steeds meer het geval met het toenemend gebruik van aluminium. Dat valt een stuk lichter uit dan staal en is ook een interessant, want makkelijk te recycleren materiaal. Gewichtsbesparing is niet evident, want door de lange waslijst van comfort- en veiligheidseisen van klanten en wetgever komen almaar zwaardere auto's op de markt, wat het effect van de zuiniger motoren grotendeels tenietdoet. Wagens met een aluminium structuur zijn zeldzaam. Het productieproces blijft omslachtig en traag, en het materiaal is duur. Ideaal dus voor kleine oplagen die iets extra mogen kosten. De Honda NSX en de Audi A8 waren niet toevallig de voorlopers. Met de A2 introduceert Audi die technologische vernieuwing in het segment van de compacte wagens - wat de behoorlijke meerprijs verklaart. De A2 bestaat uit een aluminium buizenstructuur waarop een aluminium koetswerk is gemonteerd. Dat geheel kreeg een zeer opvallende vormgeving mee die moeilijk te klasseren valt. Velen zien de A-klasse van Mercedes, die 24 cm korter is, als enige concurrent, ons lijkt de Megane Scénic, weliswaar 34 cm langer, dichter verwant. Laat ons zeggen dat de A2 een zeer compacte monovolume is. Fundamentele eigenschappen van de jongste Audi zijn dat compacte karakter en de omvormbaarheid van het interieur. Zo bezit de redelijk ruime koffer een dubbele bodem en kun je de stoelen achterin wegklappen en uitnemen. Handig om dat leuke antieke kastje in te vervoeren. Het reservewiel is vervangen door een tire mobility system met compressor (12 volt) en bandenspray. Als optie kan de klant die combinatie laten vervangen door een thuiskomertje. Onze testauto heeft een driecilinder turbodieselmotor met directe inspuiting via pompverstuivers. Leeg valt die turbodiesel met zijn 990 kg toch 105 kg zwaarder uit dan de 1.4 liter benzineversie. Achter het stuur (in hoogte en diepte verstelbaar) zit men niet alleen prima, de motor reageert ook erg enthousiast op het gaspedaal. Met een maximaal koppel van 195 Nm (al bij 2200 toeren) is volop trekkracht voorradig en dat maakt de kleine Audi tot een prettig, veilig en aantrekkelijk stuk mechaniek. Extra veel aandacht besteedt de constructeur aan de veiligheid: standaard krijgt de A2 een volwassen ABS met een elektronische remdrukregelaar en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP met de antislipsystemen ASR en EDS mee. Gaat het toch mis, dan kunnen de inzittenden nog rekenen op de geavanceerde aluminium structuur, fullsize airbags voor rijder en passagier en diverse deurversterkingen. Die kooistructuur en de eigenzinnige lijn hebben ook nadelen: de instap achterin is verre van perfect, en de stevige en brede profielen staan de zichtbaarheid wat in de weg. Het verbruik ligt dan weer zeer laag. Wie een beetje uitkijkt, komt 100 kilometer ver met vier liter, maar dat resultaat is zeer prestatiegebonden. Enthousiaste rijders verstoken over die afstand moeiteloos twee liter meer. Zeker is wel dat de tank van 34 liter aan de kleine kant is, maar we horen dat aan een grotere versie gewerkt wordt. De kennismaking met de kleine turbodiesel verloopt vanwege zijn praktische en dynamische kwaliteiten enthousiast, al blijkt de wagen nogal stevig afgeveerd. Het motorlawaai wordt aardig goed weggefilterd. Wel moet het ons van het hart dat voor deze zuinige en veilige kleine toch erg veel geld wordt gevraagd. We begrijpen dat zulks een gevolg is van de kleine oplage (60.000 exemplaren per jaar), maar 738.000 fr. (18.294,54 euro) is meer dan de doorsnee rijder verwacht voor een auto onder de vier meter. De koper kan zich alvast troosten met een zekere exclusiviteit en een zeer persoonlijke lijn.AUDI A2 TDIMOTOR:voorin gemonteerde driecilinder turbodiesel met rechtstreekse injectie en een cilinderinhoud van 1422 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 75 pk/55 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 195 Nm bij 2200 toeren/minuut.AFMETINGEN:382,6 cm (l), 167,3 cm (br), 155,3 cm (h) en 240,5 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:390 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:5,6 (stad), 3,5 (buiten stad), 4,3 (mix).CO2-UITSTOOT:119 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:738.000 fr. vermeerderd met 2500 fr. BIV (respectievelijk 18.294,54 en 61,97 euro).JAARLIJKSE AUTOBELASTING:9680 fr. (239,96 euro).ANDERE VERSIES:1.4 benzine (656.000 fr. of 16.261,82 euro).PIERRE DARGE