We hebben het al vaker van de daken geschreeuwd, maar het is nog niet tot de grote massa doorgedrongen : Subaru heeft altijd al heel bijzondere auto's gemaakt, mét vierwielaandrijving nog wel, maar heeft daar nooit de vruchten van geplukt zoals Audi dat wist te doen. Met de eerste turbodiesel van het merk werden eerder de Legacy en de Outback uitgerust en nu dus de Forester, een echte SUV met een ruime bodemvrijheid van 21 centimeter, al lijkt hij op het eerste gezicht meer op een break op hoge poten.

De eerste aanzet is alvast veelbelovend, zelfs koud loopt de motor zeer stil en evenwichtig. De lange studieperiode die tot de eerste turbodieselboxer heeft geleid, is niet zonder resultaat gebleven. De motor heeft een kleine 3 pk minder dan in de andere Subaru's, maar dat merkt geen mens. Hij werd aan een manuele zesbak gekoppeld die voor snedige hernemingen zorgt. Nog leuker is de ervaring van het ruime maximale koppel (350 Nm) dat constant aanwezig is tussen 1800 en 2400 toeren. Concreet is het mogelijk om in de stad bijna stapvoets te rijden in derde versnelling en dat is bepaald indrukwekkend. Daarbovenop bezit de Forester ook nog een sleepvermogen van twee ton. Op de weg ontpopt de Subaru zich als een vinnige compagnon met een uitstekend rijcomfort. De comfortabele ophanging houdt de wagen stevig aan de grond, zodat zelfs een bochtig parcours geen problemen oplevert. Dankzij zijn geassisteerde besturing laat de allrounder zich in de stad met één vinger parkeren.

Met zijn grote bodemvrijheid is hij de ideale metgezel om ook over slechte wegen en zelfs in het veld zijn mannetje te staan, zonder dat de inzittenden het hard te verduren krijgen. De beenruimte achterin is royaal en doordat de inzittenden wat hoger geplaatst werden, genieten ze ook een mooi uitzicht. De rugleuningen van de achterbank zorgen neergeklapt voor een vlakke vloer, waardoor het laadvolume van 450 liter in een kleine moeite uitgebreid kan worden tot 1660 liter.

Maar het mooist is misschien nog het verbruik van deze allrounder : stilistisch mag de Forester dan geen hoogvlieger zijn, hij kwam op een gevarieerd testparcours rond met 6,9 liter/100 km. Ik denk dat het tijd wordt dat de vele criticasters van dit soort zeer functionele 4x4's eens de werkelijkheid onder ogen zien.

Voor een basisprijs van 27.990 euro krijgt de koper een rist troeven die van de Forester ongeveer de ideale reiswagen maken. Het dieseloffensief wordt straks voortgezet in de Impreza, begin volgend jaar wordt die ermee uitgerust.

Door Pierre Darge