Op de salon in Tokio toonden de Japanse constructeurs zich met hun concept cars zowel mensvriendelijk als ecologisch bewust.

De ecologische bezorgdheid is uiteraard een voortdurend thema, maar ook een inniger contact tussen de auto en zijn rijder lijkt een vaste waarde te worden. Of hoe kan men anders de bezorgdheid omschrijven van de Toyota RiN voor de gezondheid van zijn baasje ? De wagen heeft een eigenzinnige blokvorm met schuifdeuren, zodat men als het ware in een Japans theehuis binnenkomt. De sensor in de stuurinrichting bezit een elektrocardiogram dat voor een biofeedback zorgt die het emotionele evenwicht van de bestuurder probeert te herstellen door middel van kalmerende tonen. De RiN, zo beweren de ontwerpers, brengt de innerlijke schoonheid van de chauffeur naar boven zodat hij gezonder aankomt dan hij vertrokken is. Rijden als medicijn.

Ook bij de Nissan Pivo2 overheerst een soortgelijke bezorgdheid. Bovenop het dashboard van de driezitter zit het bolronde hoofd van een vereenvoudigde robot die ofwel naar de weg, ofwel naar de bestuurder kijkt. De Robotic Agent herkent aan de gezichtsuitdrukking van de centraal gezeten bestuurder hoe het met zijn gemoedsgesteldheid is en reageert daarop. Een bedrukte chauffeur krijgt enkele opmonterende woorden te horen, een zenuwachtige rijder wordt tot kalmte aangemaand. Maar de merkwaardige auto bezit nog meer troeven : dankzij een totale controle van de stand van de wielen kan hij zijdelings parkeren of zijn spoor verbreden. De passagierscel kan zelfs over 360Ā° pivoteren. De Pivo2 wordt aangedreven door vier in de wielen gemonteerde elektrische motoren die hem tot een ecovriendelijke pendelaar maken.

Ook de Honda Puyo is de mens op een bijzondere manier genegen. De compacte nieuwkomer wordt aangedreven door brandstofceltechnologie, wordt gestuurd door een joystick en bezit alleen afgeronde hoeken. Zijn koetswerk is bedekt met een mantel van veerkrachtig silicone zodat de impact bij een botsing minimaal blijft.

Elektrische aandrijving – al dan niet als aanvulling van een conventionele krachtbron – stond overigens centraal in Tokio. De Subaru G4e is net geen vier meter lang, kan toch vijf personen vervoeren en kreeg onder de vloer batterijen mee die een elektrische motor aandrijven met een vermogen van 65 kW. De lithium-ionbatterijen zorgen voor een autonomie van 200 km en kunnen aan het stopcontact worden opgeladen. In normale omstandigheden zijn daar acht uur voor nodig, maar een quick charge-systeem zorgt in vijftien minuten voor een viervijfde vulling.

De Mitsubishi iMiEV Sport heeft een elektrische vierwielaandrijving dankzij drie elektromotoren : Ć©Ć©n in elk voorwiel en een derde achterin die de twee achterwielen aandrijft. Het zwaartepunt ligt laag, door al die batterijen onder de vloer, en het opladen ervan gebeurt wireless : het volstaat dat de auto parkeert boven een soort transmitter in de vloer om te worden opgeladen. Het plastic in de auto is grotendeels van plantaardige oorsprong.

Japanse autoconstructeurs cultiveren al lang een reputatie in de bouw van zeer compacte voertuigen en de 3,40 meter lange Kei-klasse is er een begrip. De Daihatsu HSC heeft ondanks die geringe lengte een wielbasis van 2,49 meter en is dankzij het ontbreken van de B-stijl en de van elkaar openzwaaiende portieren makkelijk toegankelijk voor vier personen. Zijn driecilinder 660 cm3-motor werd voorzien van een stop-en-startsysteem dat de motor afzet bij het stilstaan. Geholpen door een uitstekende aerodynamica (Cd 0.28) komt de kleine met Ć©Ć©n liter benzine zo’n 33 km ver. Op hetzelfde onderstel werd ook de DaihatsuTanto gerealiseerd die door zijn kubusvorm voor een ongezien groot interieur- en laadvolume zorgt.

De aandacht voor het verbruik en de doelstelling om zo weinig mogelijk ruimte in te nemen op de weg zorgden voor twee verrassende eenzitters. De Suzuki Pixy wil van vriendelijke mobiliteit getuigen en is geschikt voor voetpaden en in gebouwen. Hij wordt bestuurd via twee joysticks en bezit een frontale ‘deur’ die bij het instappen naar achteren kantelt.

De elektrisch aangedreven Toyota i-Real tapt uit eenzelfde vaatje. De driewieler kan dankzij het verstelbare achterwiel zowel rechtop als min of meer liggend worden gereden, wat voor meer stabiliteit zorgt bij hogere snelheden. Net zoals de Pixy gebeurt het instappen frontaal en wordt de eenzitter bestuurd met joysticks in de handvatten.

Er bleek ook ruimte voor wat extravaganter concepten, zoals de Mazda Taki, de vierde in de reeks van bijzondere concept cars binnen het thema flow design. De opdracht bestond er dit keer in een ontwerp te creƫren dat een visuele expressie wilde zijn van de luchtstroom, en van de atmosfeer die de aarde omgeeft in het bijzonder. Het eindresultaat is bijzonder elegant en zwierig. De tweezitter heeft een passagierscel die in wigvorm naar achteren uitloopt en twee achterwielen die door een soort vrijstaande vinnen worden bedekt. Maar de stijloefening is verre van gratuit : de luchtweerstandscoƫfficiƫnt bedraagt 0.25 en dankzij de tunnel tussen het koetswerk en het achterspatbord wordt bij het rijden ook een neerwaartse kracht opgewekt. Merkwaardig is ook de Nissan R.D/B.X, een vierzitter met afneembaar dak, die voor een gevoel van verbondenheid tussen de chauffeur en zijn vrienden moet zorgen. Het interieur weerspiegelt zowel een gevoel van innovatie als van relaxatie.

Maar de Japanners liepen vooral storm voor de Nissan GT-R, die de ultieme sportwagen wil zijn en een regelrechte concurrent voor de Porsche Carrera en andere krachtpatsers. Onder de kap steekt een 3.8 liter V6, aangedreven door een twinturbo die zo’n 480 pk ontwikkelt. Een concurrent voor Porsches en Aston Martins, tegen een veel gunstiger prijs.

Tekst Pierre Darge / Foto’s PPI

Door Pierre Darge / Foto’s PPI

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content