Een paar jaar geleden besloten de PSA-groep en Toyota de handen in elkaar te slaan voor de productie van een kleine vierzitter, die nu in Tsjechië van de band loopt. De Toyota Aygo, de Peugeot107 en de Citroën C1 zijn grotendeels identiek, met hun 343 cm ook behoorlijk compact en een beetje Spartaans. De belangrijkste verschillen zitten in de carrosserie, ze zijn zowel in drie- als in vijfdeurs te koop.
...

Een paar jaar geleden besloten de PSA-groep en Toyota de handen in elkaar te slaan voor de productie van een kleine vierzitter, die nu in Tsjechië van de band loopt. De Toyota Aygo, de Peugeot107 en de Citroën C1 zijn grotendeels identiek, met hun 343 cm ook behoorlijk compact en een beetje Spartaans. De belangrijkste verschillen zitten in de carrosserie, ze zijn zowel in drie- als in vijfdeurs te koop. Verder worden ze met twee motoren aangeboden : een 1.0 liter benzine met drie cilinders van Toyota of een viercilinder 1.4 turbodiesel van PSA, die we ook in de 206, de 1007 en de C3 terugvinden, maar die het in dit geval met 55 in plaats van 75 pk moet doen. Jammer. De eerste indruk is alvast positief, we kijken tegen een guitige Citroën C1 aan met een hoog MickeyMouse-gehalte en een glazen achterklep. Binnen is het allemaal wat sober, toch ontdekken we een toerenteller die op een steeltje bovenop de kilometerteller zit. De stoelen steunen behoorlijk, en achterin is er zelfs voldoende ruimte. Maar met de rijdersstoel naar voren botst de rechterknie tegen de middenconsole en vooral tegen de contactsleutel. Jammer dat de C1 geen verschuifbare achterbank bezit zoals de Renault Twingo (even lang, alleen in driedeurs en met benzinemotor), zodat de rijder kan kiezen tussen veel passagiersruimte of wat extra koffervolume. Het koffertje is piepklein en achteraan kan alleen de rugleuning worden teruggeklapt, zodat we niet enthousiast zijn over de moduleerbaarheid. Ook de laaddrempel is aan de hoge kant. De motor maakt koud een wat rauw geluid, maar dat betert snel. Toch blijft de isolatie aan de zwakke kant en het schakelen gaat niet zo vlot als we gewend zijn. Fors optrekken is er al helemaal niet bij, maar door het redelijk hoge koppel valt de motor toch soepel uit en dat is mooi meegenomen in het stadsverkeer. Positief is alvast de kleine draaicirkel, de wegligging en zeker het verbruik : wie een beetje uitkijkt, blijft in de buurt van 5 liter/100 km, en dat zorgt voor bijna 700 km autonomie. Maar met een prijs van 1750 euro boven die van de benzineversie is het maar de vraag of een diesel loont voor een stadsauto. Want als afstandsloper is de C1 niet meteen de vlotste.Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1398 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 55 pk/40 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 130 Nm bij 1750 toeren/minuut. Afmetingen : 343 cm (l), 163 cm (br), 147 cm (h) en 243 cm (wielbasis). Koffervolume : 139-751 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,3 (stad), 3,4 (buiten stad), 4,1 (mix). CO2-uitstoot : 109 gr/km. Prijs, inclusief btw : 11.250 euro, vermeerderd met 61,50 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 232,60 euro. Andere versies : 1.0 benzine (8550 euro). pierre darge