Vrijwel alle constructeurs hebben met enthousiasme enkele kleine ingrepen bedacht die moeten uitmonden in een lager verbruik en vooral in een properder uitstoot. Bij BMW liggen de zaken wat complexer, omdat de autobouwer wil vermijden dat die ingrepen ten koste gaan van de prestaties. Omdat Freude am fahren nu eenmaal bij het merk hoort.
...

Vrijwel alle constructeurs hebben met enthousiasme enkele kleine ingrepen bedacht die moeten uitmonden in een lager verbruik en vooral in een properder uitstoot. Bij BMW liggen de zaken wat complexer, omdat de autobouwer wil vermijden dat die ingrepen ten koste gaan van de prestaties. Omdat Freude am fahren nu eenmaal bij het merk hoort. Vandaag rijden we dan ook met een paradepaardje van de Beierse autobouwer, de zuinige vierdeurs 118d, omdat die met een gemiddeld normverbruik van 4,7 liter/100 km zijn concurrenten de loef afsteekt. De ingrepen beginnen onder de kap waar een tweeliter viercilinder turbodiesel werd ingebouwd die een maximumvermogen van maar liefst 143 pk haalt en een koppel van 300 Nm. De aluminiummotor die voor 20 kg gewichtsbesparing staat, maakt gebruik van een directe injectie van de derde generatie, waarbij drukopbouw en de inspuiting van elkaar losgekoppeld werden. De inspuitdruk bedraagt liefst 2000 bar, 400 meer dan bij de vorige generatie. Dat zorgt voor een fijnere en beter verdeelde verstuiving, met een efficiënter verbranding als gevolg. Die krachtbron werd in ons geval aan een manuele zesbak gekoppeld die snel opschakelt. Dankzij de brake energy regeneration wordt de batterij voornamelijk opgeladen wanneer de bestuurder het gas loslaat en de auto vertraagt. De bewegingsenergie wordt daarbij omgezet in elektrische energie. Terwijl de alternator bij een conventionele auto voortdurend de batterij van energie voorziet, wat voor een continu meerverbruik zorgt. Ook de stuurbekrachtiging is elektrisch zodat hij alleen energie verbruikt wanneer de rijder aan het stuur draait. En ten slotte zorgen ook banden met beperkte rolweerstand voor extra zuinigheid. Van al die maatregelen merkt de chauffeur nagenoeg niets. Anders ligt het met de Auto Start Stop Functie, waarbij de motor wordt afgezet telkens de auto in zijn vrijloop staat en de rijder het ontkoppelingspedaal loslaat. In de praktijk dus bij elke rood licht. Zodra de bestuurder het pedaal weer indrukt, slaat de motor opnieuw aan. Het is geen aangenaam gevoel om met uitgeschakelde motor voor het rood te staan, maar het systeem werkt feilloos, en het spaart brandstof. Net zoals sneller opschakelen dat doet. Om de rijder daaraan te herinneren, verschijnt er een pijltje op de display. Wie een beetje uitkijkt, blijft inderdaad onder de vijf liter, maar een enthousiaste rijder (zoals de doorsnee BMW-klant) zit al snel rond de zes liter. En dat is nog altijd geen schande. De pittige 118d mag dan geen echte sprinter zijn, de evenwichtige opbouw van de krachten zorgt voor een prettig en veilig gevoel.